Genel Bilgi
Kod | ME255 |
Ad | Electrical and Electronics Eng. Fund. |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NİSA NACAR ÇIKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NİSA NACAR ÇIKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin temel elektrik ve elektronik sistemler hakkında bilgi edinmesini sağlamak.
Dersin İçeriği
Direnç, Yalıtkan, Ohm Kanunu, Özellikleri ve Lineer Olmayan Özellikleri, Kirchoff Gerilme Kanunu (KVL), Gerilim (KVL), Elektrik Akımı, DC ve AC Kaynakları, Kirchoff'un Akım Yasası Bölüm Prensibi, Güncel Bölüm Prensibi, Wheatstone Köprüsü, Thevenin Teoremi, Bir Devrenin Eşdeğerli Thevenin Analiz Hesabı, Doğru Akım (DC) ve Dalgalı Akım (AC), Gerilim Dalga Formu, Kapasitans, Kondansatörler, Bir Kapasitörde Tutulan Yük, Mikrodenetleyici, Transistör, Röle, DC Motor, Değişik yükler için Anahtarlama Uygulamaları, LCD Ekranlar, Sıcaklık Algılama, Mikro-denetleyiciler, Zaman Sabitinin Anlamı, İndüktans, RL Devreleri, Yazılımda Devre Analizi, DC Motor Hızı ve Yön Kontrolü
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notu
Notlar
Schaum's Elektrik Devreleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel kavramlar. Gerilim, akım, enerji, gücün tanımı ve örnek problem çözümleri. |
ÖÇ02 | Devre yasaları ve DC devrelerinin çözüm metodları: Seri-paralel devre bağlantıları ve özellikleri |
ÖÇ03 | Karmaşık devrelerin eşdeğerine indirgenmeleri. Yıldız-Üçgen dönüşümleri |
ÖÇ04 | Devre analizi, düğüm noktası potansiyelleri metodu ve örnek problemler. |
ÖÇ05 | Süperpozisyon teoremi, Thevenin teoremi. Norton teoremi ve örnek problemler. |
ÖÇ06 | Maksimum güç transferi teoremi Millman teoremi ve örnek problemler. |
ÖÇ07 | Enerji depolayabilen devre elemanları: Kapasitör,Endüktans. |
ÖÇ08 | Alternatif Akımın üretilmesi. Periyod, frekans ve faz farkı kavramları. |
ÖÇ09 | Alternatif Akımın değerleri. direnç, kapasitans ve endüktans. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Elektrik Akımı, DC ve AC Kaynakları, Kirchoff Akım Yasası (KCL) | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Gerilim, Elektrik Gücü, Mekanik Enerji ve Elektrik Enerjisi, Direnç, İzolatör, | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ohm Kanunu: V-I Karakteristikleri ve Lineer Olmayan V-I Özellikleri, Kirchoff Gerilim Kanunu (KVL) | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Gerilim Bölme Prensibi, Akım Bölme Prensibi | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Wheatstone Köprüsü, Thevenin Teoremi | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bir Devrenin Eşdeğeri Thevenin Analizi, Doğru Akım (DC) ve Alternatif Akım (AC), Gerilim Dalgaformu | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme 6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kapasitans, Kondansatörler: Temel İlişki Kapasitörde Depolanmış Yük ve Zaman Sabitinin Anlamı | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme 7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Yazılı sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İndüktans, R-L Devreleri, Yazılımda Devre Analizi | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme 8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Mikro denetleyiciler, Mikro denetleyiciler için gömülü yazılım | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme 9 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Transistör, Röle, DC Motor | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme 10 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Çeşitli yükler için Anahtarlama Uygulamaları, LCD Ekranlar | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme 11 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sıcaklık Algılama, DC motor Hızı ve Yön Kontrol | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme 12 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dersin kısa özeti 1 | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme 13 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dersin kısa özeti 2 | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme 14 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yazılı sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yazılı sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |