Genel Bilgi
Kod | MES429 |
Ad | Introduction to Mechatronic Systems |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN YAVUZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAKAN YAVUZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin mekatronik sistemleri ve ilgili sistem elemanlarını tanıması ve anlaması.
Dersin İçeriği
Mekatronik Tanımı ve Uygulamaları, Tipik Mekatronik Sistemin Yapısı, Mekatronik Sistemlerin Tasarımı, Sensörler, Aktüatörler, Modelleme, Simülasyon, Optimizasyon, Kontrol, Aktüatör ve Sensör Sürücüleri, Analog ve Dijital G/Ç, Bilgisayar ve Donanım, Mühendislik Sistemlerinin Anlaşılması ve Modellenmesi, Kontrol Mühendisliği, Mekatronik Sistem Örnekleri, Yapay zeka
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Sunumlar ve dağıtılan notlar, kaynak kitaplar Kaynak Kitaplar: 1) G. Onwubolu, Mechatronics: Principles and Applications, Elsevier. 2) D. Silva, W. Clarence, Mechatronics : An Integrated Approach, CRC Press, 2006. 3) A. Milella, D. D. Paola and G. Cicirelli, Mechatronic Systems, Simulation, Modelling and Control, In-Tech, intechweb.org, 2010. 4) R. H. Bishop, THE Mechatronics Handbook, CRC PRESS, 2002.
Notlar
Ek kaynak kitaplar: 1) E. Wise, Robotics Demystified, McGRAW-HILL, 2005. 2) F. R. Mas, Q. Zhang, A.C. Hansen, Mechatronics and Intelligent Systems for Offroad Vehicles, Springer, 2010. 3) A. Pawlak, Sensors and Actuators in Mechatronics, Taylor Francis, 2007. 4) H.Yavuz (Ed.), Mekatronik Mühendisliğine Giriş, Papatya Yayınevi, 2018.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mekatronik tanımı ve uygulamalarını tarif edebilir |
ÖÇ02 | Tipik mekatronik sistemin yapısı tarif edebilir |
ÖÇ03 | Mekatronik sistemlerin tasarımından anlar |
ÖÇ04 | Sensörleri tanır |
ÖÇ05 | Aktüatörleri tanır |
ÖÇ06 | Modelleme ve simülasyon yapar |
ÖÇ07 | Aktüatör ve sensör sürücülerini tanır |
ÖÇ08 | Analog ve dijital G/Ç konusundan anlar |
ÖÇ09 | Bilgisayar yazılım ve donanımını tarif edebilir |
ÖÇ10 | Kontrol mühendisliğinin konusunu bilir |
ÖÇ11 | Mekatronik sistem örneklerini açıklayabilir |
ÖÇ12 | Yapay zeka konusunda temel bilgi verebilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mekatronik ve Mekatronik sistemler | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Mekatronik Sistemlerin Yapısı | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sensörler | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sensing and Acting | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Aktüatörler | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Aktüatörler | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Modelleme, Simülasyon, Optimizasyon, Kontrol | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Yazılı sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Aktüatör ve Sensör Sürücüleri, Analog ve Dijital G/Ç | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bilgisayar Donanımı ve Yazılımı | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Mühendislik Sistemlerinin Anlaşılması ve Modellenmesi | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kontrol Mühendisliği | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Mekatronik Sistem Örnekleri | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Mekatronik Sistem Örnekleri | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yapay zeka | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Dönem Sonu Sınavu | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Dönem Sonu Sınavu | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |