Genel Bilgi
Kod | EEES401 |
Ad | Digital Signal Processing |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAMİ ARICA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SAMİ ARICA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sayısal (ayrık) işaret ve sistemlerin analizi ve temsilinde kullanılan yöntemler ve araçlar öğretilmektedir.
Dersin İçeriği
Örnekleme ve yeniden oluşturma. Ayrık zamanlı işaretler ve sistemlere giriş. Doğrusal zamanla değişmeyen (LTI) sistemler; konvolüsyon toplamı. Ayrık dönüşümler; DFT, FFT, DCT, DST. Z-dönüşümü ve uygulamaları. Dönüşüm düzleminde LTI sistemlerin analizi. Sonlu dürtü cevabı olan süzgeçlerin tasarımı. Sonsuz dürtü cevabı olan süzgeçlerin tasarımı. Sayısal İşaret İşlemcileri. Sayısal işaret işleme uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Discrete-Time Signal Processing, 3/E. 2010. Alan V. Oppenheim and. Ronald W. Schafer. Pearson Prentice Hall Digital Signal Processing. A Computer-Based Approach. 1998. Sanjit K. Mitra.McGraw-Hill
Notlar
Ek kaynak önerisi yoktur.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ayrık zamanlı işaret ve sistemleri zaman ve frekans düzleminde tanımlayabilir ve analiz edebilir. |
ÖÇ02 | Ayrık zamanlı işaret ve sistemlerinin analizini yapmak için sayısal işaret işleme yöntemlerini uygular. |
ÖÇ03 | Ayrık zamanlı sistemlerinin tasarımını yapmak için sayısal işaret işleme yöntemlerini uygular. |
ÖÇ04 | Sayısal süzgeçleri tasarlar ve uygular. |
ÖÇ05 | Sayısal işaret işleme problemlerini Matlab kullanarak çözer. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 1 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Örnekleme ve yeniden oluşturma. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ayrık zamanlı işaretler ve sistemler: sınıflama ve özellikler. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Doğrusal zamanla değişmeyen sistemler: konvolüsyon toplamı. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sabit katsayılı doğrusal fark denklemleri ile tanımlanan LTI-causal sistemler. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Ayrık dönüşümler: DFT, FFT, DCT and DST. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Ayrık dönüşümler: DFT, FFT, DCT and DST (devam). I. Ödev. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Z-dönüşümü ve uygulamaları. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Z-dönüşümü ve uygulamaları (devam). | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | LTI sistemlerin dönüşüm düzleminde analizi. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | LTI sistemlerin dönüşüm düzleminde analizi (devam). | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | II. yarıyıl sınavı. Sonlu dürtü cevabı olan sayısal süzgeçlerin tasarımı. II. Ödev. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Sonsuz dürtü cevabı olan sayısal süzgeçlerin tasarımı. III. Ödev. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Sayısal Sinyal İşlemcileri. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Sayısal sinyal işleme uygulamaları. IV. Ödev. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |