EEE492 Digital Communication Systems

5 AKTS - 3-2 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EEE492
Ad Digital Communication Systems
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SAMİ ARICA
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. SAMİ ARICA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste analog-sayısal dönüştürücü, sayısal modülasyon metotları, zaman paylaşımlı bölüşüm, bilgi kavramı ve bilgi ölçütü, sayısal haberleşme kanalının sınırları; kanal gürültüsü, girişim, vs. anlatılmaktadır.

Dersin İçeriği

Analog darbe modülasyonu: darbe genlik modülasyonu, düz-tepe genlik modülasyonu, darbe yer modülasyonu, darbe genişlik modülasyonu. Analog-sayısal dönüştürücü: örnekleme, Nyquist sınırı (hızı), nicemleme, kodlama. Temel bant sayısal iletişim: darbe kod modülasyonu, delta modülasyonu, farksal darbe kod modülasyonu. Zaman bölüşümlü paylaşım. M-ary kodlama, sembol hızı, bit hızı, semboller arası girişim. Nyquist hızı, Nyquist kanalı. Eşleştirilmiş süzgeç. İlintili kodlama. Bant geçiren sayısal iletişim: genlik kaydırmalı anahtarlama, frekans ve faz kaydırmalı anahtarlama. Temel işaretlerle, işaret açılımı, işaret vektörleri. Gürütülü ortamda işaretin alınması.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Communication Systems. Simon Haykin. 1994. John Wiley & Sons. Communication Systems. A. Bruce Carlson and Paul B. Crilly and Janet C. Rutledge. 2002. McGraw-Hill. Electronic Communication Techniques. Paul H. Young. 2004. Prentice Hall.

Notlar

Ek kaynak önerisi yoktur.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sayısal haberleşme sistemlerinin temel kavramlarını açıklar.
ÖÇ02 Bir sinyalin en küçük örnekleme hızını hesaplar.
ÖÇ03 Semboller arası girişimi (ISI) açıklar ve değerlendirir.
ÖÇ04 Farklı sayısal modülasyon yöntemleri açıklar, değerlendirir ve karşılaştırır.
ÖÇ05 En uygun algılamanın temellerini açıklayabilir.
ÖÇ06 Sayısal haberleşme sistemlerinin başarımını değerlendirebilir (bit hata hızına karşılık işaret gürültü oranı).


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 1
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. 1
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Örnekleme işlemi. Darbe genlik modülasyonu.Matlab uygulaması. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Darbe yer modülasyonu. Zaman bölüşümlü paylaşım.Matlab uygulaması. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Nicemleme işlemi. Darbe kod modülasyonu.Matlab ve spice uygulaması. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 PCM sistemlerinde gürültünün dikkate alınması.Matlab uygulaması. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Delta modülasyonu. Farksal darbe modülasyonu.Matlab ve spice uygulaması. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Eşleştirilmiş süzgeç. Gürültüden kaynaklı hata oranı.Matlab uygulaması. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Semboller arası girişim. Bozulmasız temel bant ikili iletişim için Nyquist kriteri.Matlab uygulaması. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ders kitabı okuma/Problem çözme. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İlintili düzeyde kodlama.Matlab uygulaması. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Temel bant M-ary PAM iletişimi. Kademeli gecikme hattı ile eşitleme. Göz deseni.Matlab uygulaması. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Geçirme bandı iletişim modeli. İşaretlerin geometrik temsili.Matlab uygulaması. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Gürültülü bir girişe eşletirici/bağdaştırıcı kümesinin cevabı. Gürültülü işaretlerin uyumlu bir şekilde algılanması.Matlab uygulaması. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Hata olasılığı. İlinti alıcısı.Matlab uygulaması. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Uyumlu ikili PSK. Uyumlu ikili FSK.Matlab uygulaması. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Uyumlu dörtebir-fazlı kaydırmalı anahtarlama. Uyumlu en küçük kaydırmalı anahtarlama.Matlab uygulaması. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitabı okuma/Problem çözme. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitabı okuma/Problem çözme. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 7 4 28
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 116
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,64
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.11.2022 01:57