Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | CMZ320 |
| Ad | Temel İşlemler 2 |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BELGİN BAYAT |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. BELGİN BAYAT
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Su ve atıksu arıtımında fiziksel temel işlemler ile ilgili kavramların verilmesi (reaksiyon kavramı ve kinetiği; reaktör kavramı ve kinetiği); Su ve atıksu arıtımında kullanılan temel fiziksel işlemlerin ve uygulamalarının öneminin öğrenilmesi; Su ve atıksu arıtma tesislerinin fiziksel arıtma ünitelerinin projelendirilmesine temel teşkil edecek bilgi ve teorilerin verilmesi ( Pıhtılaştırma ve yumaklaştırma kinetiği, Fiziksel ve/veya kimyasal çöktürme kinetiği; Akım dengeleme havuzları; Flotasyon kinetiği) ; Biyolojik arıtma sistemlerinde arıtmanın gerçekleştirilmesindeki süreçler ve kinetik ifadelerin verilmesi; Biyolojik arıtma tesislerinin projelendirilmesinde gerekli olan kriterler ve tasarım parametrelerinin verilmesi
Dersin İçeriği
Reaksiyon kavramı ve kinetiği; Reaktör kavramı ve kinetiği; Akım dengeleme; Pıhtılaştırma ve yumaklaştırma kinetiği; Çökeltme kinetiği; Flotasyon kinetiği; Arıtma tesislerinde biyolojik büyüme kinetiği ve biyolojik arıtma prosesleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notları;
Notlar
Çözümlü Problemlerle Temel Prosesler, Pro. Dr. Yılmaz Muslu, İ.T.Ü. Yayınları; Wastewater Engineering: Treatment,Disposal,Reuse, Eds:Metcalf& Eddy, McGraw-Hill Int. Edt.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Su ve atıksu arıtımında kullanılan biyolojik reaksiyonlar hakkında bilgi sahibi olunur |
| ÖÇ02 | Su ve atıksu arıtımında kullanılan reaksiyonların gerçekleştiği reaktörler hakkında bilgi sahibi olunur |
| ÖÇ03 | Çevre Mühendisliğinde fiziksel, kimyasal ve biyolojik proseslerin su ve atıksu arıtımındaki önemi hakkında bilgi sahibi olunur |
| ÖÇ04 | Su ve atıksu arıtımında kullanılan fiziksel ve kimyasal reaksiyonlar hakkında bilgi sahibi olunur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 5 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi | 4 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 5 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 2 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 3 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma | 1 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | 1 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Reaksiyon kavramı ve kinetiği, | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap |
| 2 | Reaksiyon kavramı ve kinetiği (konuya devam), | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 3 | Reaktör kavramı ve kinetiği: Tam karışımlı kesikli reaktörler, | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
| 4 | Reaktör kavramı ve kinetiği: Tam karışımlı sürekli reaktörler, seri bağlı reaktörler, | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
| 5 | Reaktör kavramı ve kinetiği: Piston akımlı reaktörler, | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap |
| 6 | Reaktör kavramı ve kinetiği: Piston akımlı reaktörler ( konuya devam) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 7 | Biyolojik süreçler: mikroorganizma metabolizması, | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
| 9 | Biyolojik süreçler: Biyolojik arıtma prosesleri, | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 10 | Biyolojik süreçler: Biyolojik arıtma prosesleri (konuya devam), | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Pıhtılaştırma ve yumaklaştırma kinetiği, | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 12 | Çökeltme kinetiği, | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 13 | Çökeltme kinetiği (konuya devam), | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Akım dengeleme havuzları, | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 15 | Flotasyon kinetiği. | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 20 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 20 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 80 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||