Genel Bilgi
Kod | EEE118 |
Ad | Linear Algebra and Vectors |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA KEREM ÜN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MUSTAFA KEREM ÜN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mühendisliğin en önemli matematiksel temellerinden olan matris ve vektör cebirini, lineer bağımsızlık ve denklem sistemlerinin çözümü konusunu verme.
Dersin İçeriği
Matrislere giriş, matris cebiri. Denklem sistemlerinin Gauss eliminasyonu ile çözümü. Vektör uzayları, lineer bağımsızlık, matris rankı. Lineer sistemlerin temel teoremi, Gauss-Jordan eliminasyonu ile matris tersi bulma. Determinant, Cramer kuralı. Özdeğerler ve özvektörler, benzer matrisler, benzerlik dönüşümleri. Vektörler ve vektör cebiri. Vektörlerle analitik geometri, doğru ve düzlem denklemleri. Vektör fonksiyonları. Gradyan, yönlü türev, diverjans ve körl.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Calculus - G. Thomas
Notlar
Yoktur.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matris ve vektör cebirine hakim olur. |
ÖÇ02 | Determinant ve özdeğer hesaplar. |
ÖÇ03 | Lİneer denklem sistemlerini çözer. |
ÖÇ04 | Vektör fonksiyonlarını analiz eder. |
ÖÇ05 | Gradyan, yönlü türev, körl ve diverjans hesaplar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme | 1 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Matrisler ve lineer denklem sistemlerine giriş | Yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Matris cebiri, transpoz, ters matris | Geçen ders konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Gauss eliminasyon yöntemi ile denklem sistemi çözümü | Geçen ders konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Lineer bağımsızlık, matris rankı | Geçen ders konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Lineer sistemlerin temel teoremi, Gauss-Jordan yöntemi ile matris tersi bulma | Geçen ders konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Determinantlar, Cramer kuralı | Geçen ders konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Matris özdeğerleri | Geçen ders konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Şu ana dek işlenen ders konularının tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Benzer matrisler, matris köşegenleştirme | Geçen ders konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Vektörlere giriş, vektör cebiri, vektör çarpımları | Bir hazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Vektörel analitik geometri, doğru ve düzlem denklemleri | Geçen ders konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Vektör fonksiyonları ve analizi | Geçen ders konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Gradyan ve yönlü türev | Geçen ders konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Körl ve diverjans | Geçen ders konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Tekrar | Geçen ders konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders konularının tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders konularının tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,68 | ||
AKTS | 4 AKTS |