Genel Bilgi
Kod | EEE221 |
Ad | Circuit Theory |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TURGUT İKİZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. TURGUT İKİZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel elektrik devre bileşenlerini ve temel devre değişkenlerini tanıtmak. Temel elektrik yasalarını devre teoremlerini ve devre analiz metotlarını kavrtmak. Birinci ve ikinci mertebeden elektrik devrelerinin dc koşullardaki davranışlarını tanıtmak.
Dersin İçeriği
Devre değişkenleri arasındaki ilişkiler. Ohm yasası ve Kirchhoff yasaları. Temel devre analiz metodları; nokta potansiyelleri ve göz akımları metodu. Devre teoremleri; kaynak dönüşümleri, süper pozisyon, maksimum güç transferi, Thevenin ve Norton teoremleri. Reaktif devre elemanları içeren birinci ve ikinci mertebeden devrelerin dc koşullarda analizleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Elektrik Devrelerinin Temelleri, Charles K. Alexander, McGraw-Hill
Notlar
Elektrik Devreleri, Turgut İkiz Papatya Bilim
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu dersi başaran öğrenci |
ÖÇ02 | Pasif ve aktif devre elemanlarını tanır |
ÖÇ03 | Bağımlı ve/veya bağımsız dc kaynaklarla beslenen resistif devrelerin analizini yapar |
ÖÇ04 | Devrenin analizini kolaylaştıracak devre teoremini uygular |
ÖÇ05 | Birinci ve ikinci mertebe devrelerin dc koşullarında analizini yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme | 1 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel kavramlar; yük ve akım, gerilim, güç ve enerji. Devre değişkenleri arasındaki ilişkiler, Pasif ve aktif devre elemanları | Elektrik fiziğini gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Ohm yasası, Kirchhoff yasaları. Seri bağlı dirençler ve gerilim bölücüler, paralel bağlı dirençler ve akım bölücüler. Yıldız-üçgen ve üçgen-yıldız dönüşümleri. Doğru akım ölçüm aletleri. | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
3 | Nokta potansiyelleri ve göz akımları metodu. Süper nokta ve süper göz kavramları. Star-delta, delta-star transformations. DC measurement devices. | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Süperpozisyon teoremi, kaynak dönüşümleri, Thevenin ve Norton teoremleri, maksimum güç transfer teoremi. | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
5 | İşlemsel yükselticiler. İdeal işlemsel yükseltici kavramı. Tersleyen ve terslemeyen yükselticiler. | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
6 | Toplayan ve fark alan yükselticiler. İşlemsel yükselticilerin ardışık bağlantıları ve uygulamaları | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Genel tekrar ve ara sınav | Tüm önceki konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kapasitör ve bobinin dc koşullardaki davranışları. | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Kaynaksız RL ve RC devrelerin dc koşullarda analizleri. RL ve RC devrelerin basamak cevapları. | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Birinci mertebe operasyonel yükseltici devrelerinin analizi. Anahtarlama fonksiyonları. | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Kapasitör gerilimi ve bobin akımının ilk ve son değerlerinin bulunması. Kaynaksız, seri ve paralel RLC devrelerinin dc koşullarda analizleri. | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Seri ve paralel RLC devrelerin basamak cevapları. | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | İkinci mertebeden işlemsel yükseltici devrelerinin DC analizi. | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | İkinci mertebeden, karmaşık bağlı RLC devrelerin analizi. | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm önceki konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm önceki konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 36 | 36 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 166 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,64 | ||
AKTS | 7 AKTS |