Genel Bilgi
Kod | EEE214 |
Ad | Probability and Random Variables |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SELMA TOKER KUTAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SELMA TOKER KUTAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere mühendislikte rastgele olaylar hakkında anlayış geliştirebilmesi için olasılık ve rastgele değişkenler bilgisi kazandırmak
Dersin İçeriği
Olasılık ve rastgele değişkenlerle ilgili temel kavramlar, dağılım fonksiyonları, olasılık yoğunluk ve olasılık kütle fonksiyonları, beklenen değer ve varyans, momentler, iki değişkenli dağılımlar, marjinal dağılım, koşullu dağılım, isimli kesikli dağılımlar, isimli sürekli dağılımlar, rastgele değişkenlerin fonksiyonları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Schaum's Outline of Theory and Problems of Probability and Statistics, Murray R. Spiegel, Schaum's Outline Series, McGraw Hill, 1998. Probability and Random Processes for Electrical and Computer Engineers, John A. Gubner, Cambridge University Press,2006.
Notlar
Schaum's Outline of Theory and Problems of Probability, Random Variables, and Random Processes, Hwei P. Hsu, Ph.D.,Schaum's Outline Series, 1996.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci istatistiğin temelini oluşturan olasılık kavramlarını öğrenir. |
ÖÇ02 | Rastgele değişken, rasgele değişkenlerin dağılım fonksiyonları, dağılım fonksiyonunun özelliklerini öğrenir. |
ÖÇ03 | Kesikli rasgele değişkenler, olasılık fonksiyonları, sürekli rasgele değişkenler, olasılık yoğunluk fonksiyonları ve özelliklerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Rasgele değişkenlerin beklenen değeri, rasgele değişkenlerin fonksiyonlarının beklenen değeri, rasgele değişkenlerin varyansı, momentler ve bazı özellikleri ögrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Küme teorisi, rastgele deney, olay | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
2 | Sayma kuralları, permütasyon, kombinasyon | Önceki dersin tekrarı ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
3 | Olasılık tanımları | Önceki dersin tekrarı ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Aksiyomatik olasılık ve sonuçları | Önceki dersin tekrarı ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
5 | Koşullu olasılık, Bayes Teoremi | Önceki dersin tekrarı ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
6 | Bağımsızlık, rastgele değişkenler | Önceki dersin tekrarı ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Kesikli ve sürekli örnek uzaylar, dağılım fonksiyonu | Önceki dersin tekrarı ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Önceki dersin tekrarı ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
9 | Ara Sınav | Önceki dersin tekrarı ve kaynak tarama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Marjinal dağılımlar, koşullu dağılımlar | Önceki dersin tekrarı ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
11 | Beklenen değer, varyans, momentler | Önceki dersin tekrarı ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Moment çıkaran fonksiyon, olasılık çıkaran fonksiyon, karakteristik fonksiyon | Önceki dersin tekrarı ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
13 | Olasılık eşitsizlikleri, yaklaşık yöntemler | Önceki dersin tekrarı ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
14 | İsimli kesikli dağılımlar | Önceki dersin tekrarı ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
15 | İsimli sürekli dağılımlar | Önceki dersin tekrarı ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki dersin tekrarı ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki dersin tekrarı ve kaynak tarama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |