Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | BMM221 |
| Ad | Fizyoloji |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 2 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Biyomedikal Mühendisliğine uyarlanmış şekilde İnsan Fizyolojisini öğrenmek.
Dersin İçeriği
Fizyolojiye giriş, hücre fizyolojisi; Hücreler arası iletişim, hücrelerde elektriksel potansiyeller; Kas fizyolojisi; Sinir sistemi fizyolojisi, sinapslarda iletim, duyusal sistem; İşitme, denge ve görme sistemleri; Motor işlevler; Öğrenme ve bellek, limbik sistem, otonomik sistem; Dolaşım sistemi, kalbin elektrofizyolojisi, kalp kasının işlevi, kalp işlevinin düzenlenmesi; Kan akımı, kapilerler düzeyinde madde alışverişi, venöz dönüş; Solunum fizyolojisi; Sindirim fizyolojisi; Kan fizyolojisi, endokrin ve üreme fizyolojisi
Dersin Ön Koşulu
Anatomi dersini alıyor olmak
Kaynaklar
Güneş Tıp Kitabevleri Guyton Tıbbi Fizyoloji 14. Baskı
Notlar
Berne Levy Fizyoloji - Türk Fizyolojik Bilimler Derneği Güneş Tıp Kitabevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Fizyolojideki temel kavramları açıklayabilme |
| ÖÇ02 | Hücreler arası iletişim mekanizmalarını açıklayabilme |
| ÖÇ03 | Uyarılabilir hücrelerdeki elektriksel potansiyellerin nasıl oluştuğunu açıklayabilme |
| ÖÇ04 | Kas işlevinin elektriksel ve mekanik temellerini tanımlayabilme |
| ÖÇ05 | Sinir sisteminin genel işlevini tanımlayabilme |
| ÖÇ06 | Sinaplardaki iletimin mekanizmalarını açıklayabilme |
| ÖÇ07 | İşitme, denge ve görme sistemlerinin mekanizmalarını açıklayabilme |
| ÖÇ08 | Sinir sisteminin motor işlevlerinin mekanizmalarını yorumlayabilme |
| ÖÇ09 | Öğrenme ve bellek mekanizmalarını, limbik sistemin işlevini ve otonomik işlevleri açıklayabilme |
| ÖÇ10 | Kalp işlevinin elektriksel ve kasılma ile ilgili mekanizmalarını tanımlayabilme |
| ÖÇ11 | Kalp işlevinin düzenlenme mekanizmalarını açıklayabilme |
| ÖÇ12 | Kan akımı ile ilgili özellikleri ve kapiler düzeyinde madde alışveriş mekanizmalarını yorumlayabilme |
| ÖÇ13 | Solunum fizyolojisini açıklayabilme |
| ÖÇ14 | Sindirim fizyolojisini açıklayabilme |
| ÖÇ15 | Kan, endokrin ve üreme fizyolojisini açıklayabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere; matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözebilme becerisi. | 5 |
| PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | 3 |
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. | 4 |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri tanımlama. | 5 |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri modelleme. | 1 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme ve sonuçları yorumlayabilme | 1 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanabilme. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve tasarlayabilme. | 3 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktorunun bilimsel çalışmalarındaki problemlerini ve isteklerini anlayabilme. | 5 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | 3 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliğinde kalibrasyon ve kalite güvence sistemleri konularında bilinç sahibi olabilme. | 3 |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Deney yapma ve tasarlama. | 2 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | 4 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş sorunların farkında olma. | 4 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası takım çalışması yapabilme. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme. | 2 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Fizyolojiye Giriş ve Hücre Fizyolojisi; Homeostaz; Hücre organellerinin işlevi; Hücre işlevlerinin genetik kontrolü; Hücre zarlarından maddelerin taşınması; Difüzyon; Ozmoz; Aktif taşıma | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Hücreler arası iletişim; Sinir hücresinin işlevsel yapısı; Yerel potansiyeller; Aksiyon potansiyelleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Çizgili kas, düz kas ve kalp kası fizyolojisi; Nöromüsküler iletim | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Sinir sistemi fizyolojisi: Genel ilkeler; Sinapsların temel işlevleri, sinapslarda kimyasal iletimin özellikleri; sinaptik potansiyeller; Sinir sistemin örgütlenmesi; Duyusal sistem; Motor sistem | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | İşitme ve denge duyuları; görme duyusu; Sinir sisteminin motor işlevleri; Spinal refleksler; Serebellum ve bazal gangliyonların işlevleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Beynin zihinsel işlevleri; Öğrenme ve bellek; Davranış ve motivasyon ile ilgili beyin mekanizmaları; Otonom sinir sistemi; otonomik refleksler | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Kardiyovasküler sistem; Kalp kasının işlevsel yapısı; Kalp hücrelerinin elektrofizyolojisi; Kalbin ritmik uyarılması; Kalp dokusunda aksiyon potansiyelinin yayılması | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 9 | Kardiyak eksitasyon-kasılma eşlenmesi; Kalp döngüsü ve kalp pompası; Kalp debisi; Kalp atım hızı ve kalbin pompalama işlevinin düzenlenmesi | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Elektrokardiyogram | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Kan akımı; Kan basıncının temelleri; Kan basıncının kontrolü; Kapiler düzeyinde madde alışverişi; Venöz dönüş | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Solunum sisteminin işlevi; Solunum mekaniği; Gaz yasaları ve ventilasyon | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Solunum sisteminin işlevi; Gaz değişimi ve taşınımı; | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Sindirim fizyolojisi; boşaltım fizyolojisi-filtrasyon, sekresyon ve reabsorbsiyon; Vücut sıvıları; Sıvı ve ozmotik dengenin sürdürülmesi | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Kan fizyolojisi; Endokrin ve üreme fizyolojisi | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Genel tekrar | Konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık, konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 7 | 7 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
| AKTS | 2 AKTS | ||