Genel Bilgi
Kod | TAM260 |
Ad | Sulama Makineleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. METİN DAĞTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. METİN DAĞTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sulama makinelerinin ana elemanlarını tanıması, boru hatlarındaki enerji kayıplarını hesaplaması, boru hatlarını projelendirmesi, pompa ve kuvvet makinasının seçimini yapması, sulama makinelerinin işletilmesi ve bakımını yapabilecek temel bilgileri vermektir.
Dersin İçeriği
Sulamanın tanımı ve sulama yöntemleri, Pompaj tesisinde bulunan ana elemanlar, Boru hatları hidroliği, Boru hatlarının planlanması, Santrifüj pompalarda karakteristik eğriler, Pompaj tesislerinde kuvvet makinalarının seçimi, Kuvvet makinalarının sınıflandırılması, Pompaj tesislerinin işletilmesi ve bakımı
Dersin Ön Koşulu
Sulama makinelerinin ana elemanlarını tanıması, işletilmesi ve bakımını yapabilecek temel bilgileri bilmek.
Kaynaklar
Güner M., Keskin R., Su Çıkarma Makineleri, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi, https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/17479/Su%20%C3%87%C4%B1kartma%20Makinalar%C4%B1.pdf?sequence=1&isAllowed=y Prof Dr M. tunç ÖZCAN, Sulama Makineleri, Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Tarım Makineleri ve Teknolojileri Bölümü, https://tarimmakinalari.cu.edu.tr/storage/Serdar%20%C3%B6ztekin%20ders%20notu/Tar%C4%B1msal%20mek.%202%20sulama%20Makinalar%C4%B1.pdf
Notlar
Güner M., Keskin R., Su Çıkarma Makineleri, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi, https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/17479/Su%20%C3%87%C4%B1kartma%20Makinalar%C4%B1.pdf?sequence=1&isAllowed=y Prof Dr M. tunç ÖZCAN, Sulama Makineleri, Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Tarım Makineleri ve Teknolojileri Bölümü, https://tarimmakinalari.cu.edu.tr/storage/Serdar%20%C3%B6ztekin%20ders%20notu/Tar%C4%B1msal%20mek.%202%20sulama%20Makinalar%C4%B1.pdf
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Boru hatlarında sürtünme kayıplarını hesaplar. |
ÖÇ02 | Pompaj tesisin karakteristik eğrisini çizer. |
ÖÇ03 | Pompaj tesisinde emme ve basma hattının planlamasını yapar. |
ÖÇ04 | Pompaj tesisinde en uygun pompa tipini belirler ve pompanın işletme karakteristik değerlerini belirler. |
ÖÇ05 | Pompaj tesisinde kullanılacak kuvvet kaynağının hesaplamasını ve tipini belirler |
ÖÇ06 | Pompaj tesisinde bulanan mekanik araç ve gereçlerin bakım ve işletilmesinde yapılacak işlemleri düzenler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım makinaları eğitimine alt yapı oluşturacak şekilde temel bilim, mühendislik, genel tarım ve tarım makinaları ile diğer sosyal-kültürel konularda temel kavramları tanır, güncel bilgiler edinir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal üretimde doğal ve fosil kökenli enerji kaynaklarının kullanılma ve korunum olanaklarını bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım makinalarının imalat yöntemlerini bilir ve malzemeleri tanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincine varır ve girişimcilik ve yenilikçilik konularının önemini kavrar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım makinalarının temel uygulamalarında makinaların ayar, bakım ve tarlada kullanımını ve sorunlarını bilir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım işletmelerinde mekanizasyona uygun sürdürülebilir üretim modellerini uygular, optimum mekanizasyon zincirinin oluşturur, işletmeciliğini yapar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç boyutlu tasarım yazılımlardan en az birisini bilir ve uygular. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım makinaları imalatına dönük yasa ve yönetmelikleri bilir ve uygular. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkisel ve hayvansal üretimde tarımsal mekanizasyon kapsamında çözülebilecek sorunları tespit eder, mevcut tarım makinaları içinden seçim yapar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal, uluslar arası proje kaynaklarını, başvuru, kabul ve izleme süreçlerini bilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ve tarım makinaları ile ilgili ulusal-uluslar arası yasal düzenlemeleri bilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım makinaları tasarım ve imalatında üç boyutlu katı modelleme kavramını uygular. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım makinalarına uygun malzeme seçer. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki anlamda kendini geliştirebilmek için başvurulması gereken yöntemleri bilir, uygular. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal mekanizasyon konusunda AR-GE veya uygulama projesi hazırlar, tasarım ve imalat faaliyetlerini gerçekleştirir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım makinalarının üretimi, pazarlanması ve servis ağı oluşturulması işlerini planlar ve yönetir. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım Makinaları Alanında yeterli altyapıya sahip olur. | 3 |
PÖÇ18 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım makinaları tasarımına dönük yeni uygulama ve yazılımları öğrenir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarım makinaları sektörünün imalat sanayi, kamu kurumları ve meslek odaları temsilcileriyle staj, uygulama, güncel sorunları izleme kapsamında iletişim kurar, farklı çalışma ortamlarında sorumluluk üstlenir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım makinaları alanında çalışan firmalara AR-GE ve teknoloji geliştirme konusunda destek olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sulamanın tanımı ve Sulama yöntemleri, | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Sulama makinalarının ana elemanları ve görevleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Boru hatları hidroliği, Suyun borularda akışı | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
4 | Boru hatlarında sürtünme kayıplarının hesaplama yöntemleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
5 | Boru hatlarında yük kayıplarının değişimi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Boru hatlarının planlanması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
7 | Ekonomik boru çapının belirlenmesi, boru tipleri ve standartları-I | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ekonomik boru çapının belirlenmesi, boru tipleri ve standartları-II | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
10 | Pompaların sınıflandırılması, Santrifüj tip pompanın çalışma özellikleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Santrifüj tip pompada yükseklikler ve Kavitasyon etkisi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Pompa tipleri ve yapısal özellikleri, pompa parçaları ve özellikleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
13 | Pompaj tesislerinde kuvvet makinalarının seçimi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
14 | Kuvvet makinalarının sınıflandırılması ve hesaplanması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
15 | Pompaj tesislerinin işletilmesi, bakımı ve arızaları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,04 | ||
AKTS | 4 AKTS |