AR157 Klasik Arkeolojiye Giriş I

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR157
Ad Klasik Arkeolojiye Giriş I
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FİKRET FATİH GÜLŞEN
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi FİKRET FATİH GÜLŞEN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı klasik arkeolojinin temel konu ve kavramlarını öğretmekdir.

Dersin İçeriği

Arkeolojinin tanımı ve içeriği ile kaynaklarını, alt katmanları olan seramik. Heykel, kabartma, mimari ve sikke konuları hakkındaki ilk bilgileri kapsar.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Dersin hocasının hazırlamış olduğu ders notları. Cevat Başaran, Arkeolojiye Giriş. (1988) R.M. Adams, The Origin of cities. (1960) A. Andrews, The Greek Tyrants. (1956) C. Bosch, Hellenizm Tarihinin Anahatları. (1968) G.L. Huxley, The Early Ionians, (1966) B. Farrington, The Civilizations of Greeceand Rome (1938) E.A. Çavlı, Yunan Sanatı. (1949)

Notlar

Antik Kaynaklar: Herodotos, The Histories (İ.Ö.484-425) Ksenophon, Anabasis Pausanias, Description of Greece (İ.S. 1 yy. ikinci yarısı) Strabon, Geographika (İ.Ö. 58-İ.S. 25) Vitrivius, Ten Book on Architecture (İ.Ö. 1 yy)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Arkeolojinin tanımı, klasik arkeolojinin tanımı, kapsamı, amaçları, yöntemleri ve çalışma alanlarını açıklar
ÖÇ02 Klasik Arkeolojinin diğer disiplinler ile ilişkilerini yorumlar
ÖÇ03 Klasik arkeolojinin temel kavramlarını, temel kronolojisini, tarihsel dönemlerini ve tarihsel coğrafyasını kavrar.
ÖÇ04 Dünyada ve Türkiye'de arkeolojik kazıların tarihçesini, kazı bilimini, kazı yöntemlerini ve kazı tekniklerini kavrar.
ÖÇ05 Antik dönemde insan oğlunun yerleşme biçimlerini, mağara yerleşimlerinden höyüklere ve oradan da antik kentlere uzanan serüvenini açıklar.
ÖÇ06 Akropol, nekropol ve tümülüsleri açıklayarak mezar tipleri ve mezarların planları ve özelliklerini kavrar.
ÖÇ07 Mimari düzenleri kavrar ve Dor, ion, korinth ve komposit düzenleri sınıflandırır
ÖÇ08 Tapınak planları ve özellikleri ile sütun dizilimine göre tapınak tiplerini kavrar.
ÖÇ09 Sütunlu caddeler, zafer takları, aquadüktler ve su sistemi elemanlarının türleri ve özellerini öğrenir.
ÖÇ10 Antik tiyatroların tarihçesini, planlarını ve mimari özelliklerini kavrar.
ÖÇ11 Grek ve Roma tiyatroları arasındaki benzerlikler ve farklılıkları açıklar.
ÖÇ12 Amfitiyatro, odeon, bouleterion, pryteneion, gymnasion yapılarının mimari özelliklerini kavrar.
ÖÇ13 Taş işçilikleri ve duvar tekniklerini sınıflandırır.
ÖÇ14 Blok taşlar üzerindeki kenetler ve dübellerle blok kaldırma yöntemlerini açıklar.
ÖÇ15 Dönem boyunca yapılan derslerin genel değerlendirmesi yapılır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır 5
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 arkeolojinin tanımı, klasik arkeolojinin tanımı, kapsamı, amaçları, yöntemleri ve çalışma alanlarını kavrar Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
2 klasik arkeolojinin diğer disiplinler ile ilişkilerini öğrenir Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
3 klasik arkeolojinin temel kavramları. Klasik arkeolojinin temel kronolojisi ve tarihsel dönemleri açıklar Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
4 arkeolojik kazı bilimi, kazı yöntemleri ve kazı teknikleri, dünyada ve Türkiyede arkeolojik kazıların tarihçesini kavrar Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
5 antik dönemde yerleşme biçimleri, höyük, antik kent, vb. kavramları irdeler Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
6 antik kentlerde akropol, nekropol, tümülüs vb. kavramların incelenmesi ve etraflıca ele alınması.Nekropolü oluşturan mezar tiplerii ve bu mezarların planları ve özellilerini öğrenir Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
7 Mimari düzenlerin incelenmesi ve bu düzenlerden Dor, ion, korinth ve komposit düzenlerin ayrıntılı bir şekilde öğrenir Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Ders notlarını, kitap ve makaleleri okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
9 Tapınak planları, özellikleri ve sütun dizilimine göre tapınak çeşitlerini öğrenir Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
10 Sütunlu caddeler, zafer takları, aquadüktler ve su sistemi elemanlarının türleri ve özellerini kavrar Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
11 amfi tiyatro, odeon, bouleterion, pryteneion, gymnasion vb. yapı türleri ve özelliklerini öğrenir Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
12 Antik tiyatroların tarihçesi, plan ve mimari özelliklerini kavrar Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
13 Grek ve Roma tiyatroları arasında plansal ve mimari benzerlikler ile farklılıkları kavrar Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
14 Taş işçilikleri ve duvar tekniklerini öğrenir Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
15 Genel tekrar ve değerlendirme yapılır Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notlarını, kitap ve makaleleri okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notlarını, kitap ve makaleleri okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.12.2022 01:19