AR162 Anadolu Madenciliği

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR162
Ad Anadolu Madenciliği
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. FATMA ŞAHİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Eski Önasyada ve Anadoluda ele geçen en eski maden eserlerinin yapım teknikleri, kullanım amaç ve biçimleri, süslemeleri, çağdaş komşu kültürler ile olan ilişkilerini, arkeolojik verilerin kapsamı ve sınırlarını tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste Anadoluda Madenciliğin İlk İzleri, Maden Elementleri: Bakır, Bronz, Kalay, Madenciliğin Gelişme Aşamaları: Hazırlık Aşaması Metalsiz Dönem, Başlangıç Aşaması: Tek Metalli Dönem, Maden Bezeme Teknikleri: Çalma, Kazıma, Kabartma, Kalıpla Kabartma, Delik İşi, Telkari gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

İlk dönem derslerini almış olmak

Kaynaklar

Ders sırasında ders notları verilmektedir

Notlar

Maden atölyelerinde uygulamalı öğretim


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Madenciliğin tanımını ve tarihçesini kavrar
ÖÇ02 Anadoludaki maden kullanımını dönemlere dayalı olarak açıklar
ÖÇ03 Madenler ve Anadoludaki maden yataklarını ayırt eder.
ÖÇ04 Anadoluda maden üretim aşamalarını sınıflandırır.
ÖÇ05 Metal işleme yöntemlerini tanır.
ÖÇ06 Metal bezeme tekniklerini tanımlar.
ÖÇ07 Madenin önemini ve tarihsel dönem boyunca etkisini analiz eder.
ÖÇ08 Anadolu Madenciliğinin kronolojisini değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur 2
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir 1
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır 2
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Madenciliğin tanımı ve tarihçesi İlgili İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. Önder Bilgi, 2004, Anadolu Dökümün Beşiği. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Maden yataklarının genel özelliklerinin tanıtılması İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. Fidan, E. 2017, Madenciliğin Beşiği Anadolu Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 Madenciliğin gelişim aşamaları İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. Tekin H. 2015, Eski Anadolu Madenciliği. Ankara Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Cevher hazırlama ve maden işçiliğinde kullanılan meteryal İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Maden biçimlendirme teknikleri İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. Tekin, H.2018, madeni Eser Tipolojisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Orta Anadolu Erken Tunç Çağı Maden Sanatı ( Alacahöyük,Eskiyapar) İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Batı Anadolu Erken Tunç Çağı Maden Sanatı ( Troya) İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Orta Tunç Çağı Anadolu Maden Sanatı (Kültepe) İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. Tahsin Özgüç, Fikri Kulakoğlu. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Hitit maden heykel sanatı İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Yurt dışına kaçırılan maden eserler (Schimmel Koleksiyonu) İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 MÖ 1. Bin Yıl Anadolu Maden Sanatı İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Urartu, Frig, Lidya Maden Sanatı İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Tarihsel süreç içerisinde metal endüstrisinin önemi İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel Değerlendirme Genel Değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Bütünleme Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.11.2022 11:49