Genel Bilgi
Kod | AR162 |
Ad | Anadolu Madenciliği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Eski Önasyada ve Anadoluda ele geçen en eski maden eserlerinin yapım teknikleri, kullanım amaç ve biçimleri, süslemeleri, çağdaş komşu kültürler ile olan ilişkilerini, arkeolojik verilerin kapsamı ve sınırlarını tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste Anadoluda Madenciliğin İlk İzleri, Maden Elementleri: Bakır, Bronz, Kalay, Madenciliğin Gelişme Aşamaları: Hazırlık Aşaması Metalsiz Dönem, Başlangıç Aşaması: Tek Metalli Dönem, Maden Bezeme Teknikleri: Çalma, Kazıma, Kabartma, Kalıpla Kabartma, Delik İşi, Telkari gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
İlk dönem derslerini almış olmak
Kaynaklar
Ders sırasında ders notları verilmektedir
Notlar
Maden atölyelerinde uygulamalı öğretim
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Madenciliğin tanımını ve tarihçesini kavrar |
ÖÇ02 | Anadoludaki maden kullanımını dönemlere dayalı olarak açıklar |
ÖÇ03 | Madenler ve Anadoludaki maden yataklarını ayırt eder. |
ÖÇ04 | Anadoluda maden üretim aşamalarını sınıflandırır. |
ÖÇ05 | Metal işleme yöntemlerini tanır. |
ÖÇ06 | Metal bezeme tekniklerini tanımlar. |
ÖÇ07 | Madenin önemini ve tarihsel dönem boyunca etkisini analiz eder. |
ÖÇ08 | Anadolu Madenciliğinin kronolojisini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Madenciliğin tanımı ve tarihçesi İlgili | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. Önder Bilgi, 2004, Anadolu Dökümün Beşiği. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Maden yataklarının genel özelliklerinin tanıtılması | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. Fidan, E. 2017, Madenciliğin Beşiği Anadolu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Madenciliğin gelişim aşamaları | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. Tekin H. 2015, Eski Anadolu Madenciliği. Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Cevher hazırlama ve maden işçiliğinde kullanılan meteryal | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Maden biçimlendirme teknikleri | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. Tekin, H.2018, madeni Eser Tipolojisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Orta Anadolu Erken Tunç Çağı Maden Sanatı ( Alacahöyük,Eskiyapar) | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Batı Anadolu Erken Tunç Çağı Maden Sanatı ( Troya) | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Orta Tunç Çağı Anadolu Maden Sanatı (Kültepe) | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. Tahsin Özgüç, Fikri Kulakoğlu. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Hitit maden heykel sanatı | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yurt dışına kaçırılan maden eserler (Schimmel Koleksiyonu) | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | MÖ 1. Bin Yıl Anadolu Maden Sanatı | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Urartu, Frig, Lidya Maden Sanatı | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Tarihsel süreç içerisinde metal endüstrisinin önemi | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme | Genel Değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bütünleme Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |