Genel Bilgi
Kod | CEN212 |
Ad | Microprocessors |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA ORAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MUSTAFA ORAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mikroişlemcinin çalışmasının öğrenme, programlanma modelini kavrama ve Assembly dili ile mikroişlemci programlama
Dersin İçeriği
16 bit mikroişlemcilerin tanınması, Intel 8086 mikroişlemcisi ve programlanma modeli, Intel işlemcileri için Assembly dili, 32 ve 64 bit mikroişlemcilerin tanınması, Intel 80386 ve üstü 32 bit mikroişlemcilerin incelenmesi, 32 bit mikroişlemciler için Assembly dili ile programlama, Intel Core2Duo ve üstü 64 bit mikroişlemcilerin tanınması ve programlanma modellerinin incelenmesi, 32 bit ve üstü işlemciler için işletim sistemi ile Assembly dili ilişkisi ve MASM ortamı uygulama geliştirme
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Barry B. Brey, The Intel Microprocessors: 8086/8088, 80186/80188, 80286, 80386, 80486, Pentium, Pentium Pro Processor, Pentium II, Pentium III, Pentium 4, and Core2 with 64-Bit Extensions, Architecture, Programming, and Interfacing, Pearson, Prentice Hall, ISBN–13: 978–0–13–502645–8 ISBN–10: 0–13–502645–8
Notlar
1. Walter A. Triebel - Singh, Avtar, The 8088 and 8086 Microprocessors: Programming, Interfacing, Software, Hardware, and Applications Prentice Hall, ISBN-13: 978-0130930811 ISBN-10: 0130930814
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mikroişlemci iç mimarisini kavrar |
ÖÇ02 | Donanımın programlanmasını kavrar |
ÖÇ03 | Makina dili ile daha üst düzey dillerin dönüşümü hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | Assembly programlama dilinde program yazar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Matematik, fen bilimleri ve bilgisayarla ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal bilgileri beraber kullanabilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 3. Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 4. Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 5. Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerin çözümüne ilişkin deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve disiplin içi/çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma ve özgüven | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme, kaynak araştırması yapabilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 9. Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, ve en az bir yabancı dilde teknik yayın okuyup anlayabilme, rapor hazırlama ve sunum yapma becerisi | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 11. Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 12. Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri, girişimcilik ve yenilikçilik, ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mikroişlemciler ve mikroişlemcili sistemlere giriş | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Intel 8086 16-bit mikroişlemcisi ve programlanma modeli | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Mikroişlemci adresleme modları | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Veri transfer işlemleri ve Assembly komutları | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Aritmetik ve Lojik işlemler ve Assembly komutları | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Program kontrol işlemleri ve Assembly komutları | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Makina dili | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Intel 32 ve 64 bit işlemcileri ve programlanma modelleri | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | C dili ile Assembly hibrit kullanımı | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | MASM32 Assembler ortamı ve Assembly ile yazılım geliştirme | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | MASM64 Assembler ortamı ve Assembly ile yazılım geliştirme | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Program bellek erişimleri, sayfalama ve segmanlama mekanizmaları | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Windows İşletim Sistemi ile Assembly dili ilişkisi ve GUI uygulamaları | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | Windows Hook hizmetleri ve Assembly dili ile kullanılmaları | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |