Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ PR. (İNGİLİZCE) | |
| Kod | CEN348 |
| Ad | Artificial Intelligence Systems |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | İngilizce |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA ORAL |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MUSTAFA ORAL
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bilgi gösterimi. Arama ve sezgisel programlama. Mantık ve mantık programlama. Yapay zekanın uygulama alanları: Problem çözme, oyunlar ve bulmacalar, uzman sistemler, planlama, öğrenme, görüntü tanıma, doğal dil anlama.
Dersin İçeriği
Bilgi gösterimi. Arama ve sezgisel programlama. Mantık ve mantık programlama. Yapay zekanın uygulama alanları: Problem çözme, oyunlar ve bulmacalar, uzman sistemler, planlama, öğrenme, görüntü tanıma, doğal dil anlama. Bir yapay zeka diliyle çalışmalar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1 Nabiyev V. V., 2005 Yapay Zeka: Problemler, Yöntemler, Algoritmalar, Ankara (2. Baskı) 2 Russell, Stuart J. ; Norvig, Peter, 2003 , Artificial Intelligence: A Modern Approach (2nd ed. )
Notlar
1 Nilsson, Nils,1998 , Artificial Intelligence: A New Synthesis, Morgan Kaufmann Publishers, ISBN 978-1-55860-467-4
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Yapay ve doğal zeka arasında karşılaştırma yapabilir |
| ÖÇ02 | Yapay zekanın temel problemleri hakkında bilgiye sahip olur |
| ÖÇ03 | Çeşitli problemlerin çözümünde temel arama veya sezgisel arama tekniklerinden hangisine üstünlük vereceğine karar verebilir. |
| ÖÇ04 | Bilgi modellemesi yaparak bilgisayarda programlar |
| ÖÇ05 | Konuşma, doğal dil, öğrenme gibi temel davranış biçimlerinin bilgisayarlı uygulamalarda nasıl modellendiğini anlayarak temel yaklaşımlar olan YSA, genetik algoritmaları ile uygulayabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Matematik, fen bilimleri ve bilgisayarla ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal bilgileri beraber kullanabilme | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 3. Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 4 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 4. Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi | 5 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 5. Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerin çözümüne ilişkin deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 4 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve disiplin içi/çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma ve özgüven | 3 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme, kaynak araştırması yapabilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | 3 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 2 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 9. Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, ve en az bir yabancı dilde teknik yayın okuyup anlayabilme, rapor hazırlama ve sunum yapma becerisi | 3 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | 1 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 11. Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 12. Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri, girişimcilik ve yenilikçilik, ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Yapay Zekaya Giriş | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 2 | Zeki Etmenler | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 3 | Problem Çözme ve Arama | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 4 | Sezgisel Problem Örnekleri | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | Örüntü Tanıma | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 6 | Uzman Sistemler | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 7 | Öğrenme ve Yapay Sinir Ağları | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Bulanık Mantık | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 10 | Evrimsel Yöntemler | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 11 | Genetik Algoritma | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 12 | Karınca Kolonisi Algoritması | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 13 | Proje sunumları 1 | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
| 14 | Proje sunumları 2 | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma |
| 15 | Problem çözümü | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 20 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 20 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 80 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||