Genel Bilgi
Kod | CEN350 |
Ad | Database Management Systems |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELMA AYŞE ÖZEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SELMA AYŞE ÖZEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Gerçek hayat uygulamaları için en etkin veritabanını tasarlayabilme, geliştirebilme ve programlayabilme. SQL dilini etkin şekilde kullanabilme.
Dersin İçeriği
Veritabanı sistemlerine genel bir bakış. Varlık ilişki şemaları ve veritabanı tasarımı. İlişkisel model. İlişkiler üzerindeki bütünleyici sınırlamalar. SQL DDL ile ilişkileri (tabloları) tanımlama ve güncelleme. Şema iyileştirme ve normal formlar. İlişkisel cebir ve ilişkisel cebir operatörlerini kullanarak etkin sorgu yazma. SQL ile sorgu, sınırlama ve tetik tanımlama. Görünümler. Veritabanı uygulama geliştirme. İlişkisel cebir operatörleri için algoritmalar. İlişkisel cebir operatörlerin değerlendirilmesi. Tipik bir ilişkisel sorgu eniyileyicisi. İşlem (transaction) yönetimi. Eşzamanlılık kontrolü. Veritabanı çökmesinin iyileştirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
R.Ramakrishnan, J.Gehrke, "Database Management Systems", McGraw Hill, 2003.
Notlar
SQL ile ilgi herhangi bir kaynak
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gerçek hayat problemlerini varlık-ilişki modeli ile soyutlayarak, bilgisayar ortamında çözüm geliştirilmesi için hazırlık yapabilme. |
ÖÇ02 | Geliştirilen varlık-ilişki modelini kullanarak veritabanı oluşturabilme. |
ÖÇ03 | Veritabanında yer alan veriyi işleyebilmek için en etkin sorguları oluşturabilme. |
ÖÇ04 | Veritabanı yönetim sistemlerinin programlama dilleri ile birlikte kullanımını uygulayabilme. |
ÖÇ05 | Bir veritabanında verileri işlemek için etkili sorgular yazabilme. |
ÖÇ06 | SQL dilini etkin bir şekilde kullanabilme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Matematik, fen bilimleri ve bilgisayarla ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal bilgileri beraber kullanabilme | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 3. Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 4. Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 5. Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerin çözümüne ilişkin deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve disiplin içi/çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma ve özgüven | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme, kaynak araştırması yapabilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 9. Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, ve en az bir yabancı dilde teknik yayın okuyup anlayabilme, rapor hazırlama ve sunum yapma becerisi | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 11. Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 12. Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri, girişimcilik ve yenilikçilik, ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Veritabanı temel kavram ve tanımlamaları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | İlişkisel veri modeli ve varlık-ilişki şemaları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Veritabanı şemasını iyileştirme ve normal formlar | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | SQL DDL komutları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | İlişkisel cebir işlemleri ve sorgu oluşturma | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | SQL DML komutlarına giriş, SELECT deyimi ile sorgu oluşturma | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | SELECT deyimi ile karmaşık sorgular | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | SQL ile kamaşık bütünlük sınırlamalarının tanımlanması, tetikler ve aktif veritabanları | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Veritabanı uygulama geliştirme, bir programlama dili ile SQL kullanımı, dinamik SQL, saklı yordamlar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Sorgu işleme: ilişkisel cebir operatörlerinin algoritmaları ve performans analizleri. | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sorgu işleme: Sorgu planı oluşturma ve sorgu eniyileme. | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Transaction yönetimi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Eş zamanlılık kontrolü | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Veritabanı güvenliği | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final sınavına hazırlık | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması, problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |