Genel Bilgi
Kod | CEN354 |
Ad | Operating Systems |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Barış ATA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Barış ATA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İşletim Sistemlerinin kavranması, sistem içi olayların öğrenilmesi, donanım yönetiminin kavranması, yazılım geliştirmede sistem kaynaklarının kullanılması
Dersin İçeriği
İşletim sistemlerinin tarihi, tipleri, süreç içeriği, süreç durumu, süreç kontrol blokları, işletim sistemi çekirdeği, eşzamanlı süreçler, karşılıklı dışlama, ilkeler ve gerçekleştirme, süreç senkronizasyonu, semoforlar, bellek organizasyonu, yönetim ve sıra düzeni. Sabit ve değişken partisyonlu çoklu programlama, görüntü bellek, sayfalama ve parçalama, isteğe göre sayfalama, oynar başlı diskler için işlemler, planlamanın gerekliliği, planlama politikaları, döngüsel optimizasyon, kütük ve veri tabanı sistemleri, kütük sistemi fonksiyonları, bloklama ve tamponlama, kütük organizasyonu, yedekleme ve iyileştirme, veri tabanı sistemleri ve modelleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Operating System Concepts, Tenth Edition, Avi Silberschatz, Peter Baer Galvin, Greg Gagne, 2018, Wiley
Notlar
Operating Systems Internals and Design Principles, William Stallings Operating Systems in Depth, Thomas W. Doeppner Modern Operating Systems, Andrew S. Tanenbaum, Herbert Bos
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İşletim sistemlerinin sınıflamasını anlamak |
ÖÇ02 | İşletim sistemlerinin temel görevlerini, kabuk, çekirdek ve sistem çağrılarını kavramak |
ÖÇ03 | Proses ve proses yönetimi çağrılarını Linux ve Windows ortamında kullanmak |
ÖÇ04 | Sinyalleri kavramak ve Linux ortamında kullanmak |
ÖÇ05 | İplikleri anlamak ve çok iplikli yazılım geliştirmek |
ÖÇ06 | Ölümcül kilitlenmeyi sezme ve semafor tabanlı çözümleme yeteneği kazanmak |
ÖÇ07 | Bellek yönetimi ve proseslerin bellek üzerine yerleşimlerini kavramak |
ÖÇ08 | Dosya ve dizin sistemini kavramak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Matematik, fen bilimleri ve bilgisayarla ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal bilgileri beraber kullanabilme | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 3. Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 4. Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 5. Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerin çözümüne ilişkin deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve disiplin içi/çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma ve özgüven | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme, kaynak araştırması yapabilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 9. Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, ve en az bir yabancı dilde teknik yayın okuyup anlayabilme, rapor hazırlama ve sunum yapma becerisi | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 11. Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 12. Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri, girişimcilik ve yenilikçilik, ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İşletim sistemlerine giriş | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
2 | Kabuk arayüzü ve sistem çağrıları | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
3 | Prosesler ve proses yönetimi sistem çağrıları | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
4 | Proseslerarası paylaşım ve sinyaller | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
5 | İplikler ve gerçekleştirilmeleri | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
6 | Çok iplikli yazılım geliştirme | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
7 | Problem saati | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ölümcül kilitlenme ve sezilmesi | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
10 | Ölümcül kilitlenme çözümleri | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
11 | Semaforlar | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
12 | Prosesler ve iplikler arası paylaşım yöntemleri | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
13 | Prosesler ve iplikler arası haberleşme klasik problemleri ve semafor tabanlı çözümleri | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
14 | Bellek yönetim sistemi | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
15 | Dosya yönetim sistemi - 1 | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
16 | Dosya yönetim sistemi - 2 | File management system - 1 | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |