Genel Bilgi
Kod | CEN403 |
Ad | Digital Image Processing |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA ORAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Endüstride otomasyon sistemlerinde bilgisayar görmesi düzeneklerine sürekli ihtiyaç duyulmaktadir. Özellikle parça sayma;, kalite kontrol gibi uygulamalar bilgisayar görmesi ile yapilmaktadir. Bu derste ögrencilerin görüntü islemeyi ögrenip, endüstriyel bir uygulamaya yönelik bir bilgisayar görmesi yazilimini; yapabilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Matematiksel Görüntü Sunumları, Görüntü Örneklemesi ve Miktarlanması, Görüntü Değişimleri: Fourier, Karhunen-Loeve, vs., Görüntü kalitesini arttırma: İstatistiksel Metotlar, Ad,Hoc Tekniği, Görüntü Onarımı : Ters Filtereler, İstatistiksel ve cebirsel.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. GONZALEZ R.C., WOODS R.E., and ADDINS S.L., Digital Image Processing Using Matlab, Pearson Education Inc., New Jersey, 2004.
Notlar
1. LOW A., Introductory Computer Vision and Image Processing, McGrow-Hill, 1991, ENGLAND. 2. AWCOCK G.J. and THOMAS R., Applied Image Processing, McGrow-Hill, Inc., 1996. 4. 3. JAHNE B., Digital Image Processing, Springer-Verlag, 2005, Netherlands.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgisayar görmesi donanım eleman gereksinimlerini giderir |
ÖÇ02 | Görüntü işleme konusunda bilgi sahibi olmak |
ÖÇ03 | Görüntü işleme algoritmalarını oluşturup programlarını yazar |
ÖÇ04 | Endüstriyel bir görme sistemini tasarlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Matematik, fen bilimleri ve bilgisayarla ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal bilgileri beraber kullanabilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 3. Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 4. Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 5. Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerin çözümüne ilişkin deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve disiplin içi/çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma ve özgüven | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme, kaynak araştırması yapabilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 9. Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, ve en az bir yabancı dilde teknik yayın okuyup anlayabilme, rapor hazırlama ve sunum yapma becerisi | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 11. Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 12. Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri, girişimcilik ve yenilikçilik, ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilgisayar görmesi sisteminin donanım ve yazılımsal yapısı | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Görüntü matrisinin oluşturulması, komşuluk prensipleri | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Gri seviyeli görüntü işleme, İkili görüntü işleme, renkli görüntü işleme, farkları kullanım yerleri | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Nicemleme, eşikleme, histogram, gürültü azaltma teknikleri. | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kenar belirleme, köşe belirleme | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Örüntü tanımaya yönelik görüntü analizi | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Piksel tabanlı operasyonlar | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Morfolojik İşlemler | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | İmge Sıkıştırma | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Örnek uygulamalar 1. kategori- sunumlar | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Soru-Cevap |
12 | Örnek uygulamalar 2. kategori - sunumlar | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Soru-Cevap |
13 | Örnek uygulamalar 3. kategori - sunumlar | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Örnek uygulamalar 4. kategori - sunumlar | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Örnek uygulamalar 5. kategori - sunumlar | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |