Genel Bilgi
Kod | CEN471 |
Ad | Natural Language Processing |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. UMUT ORHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. UMUT ORHAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Doğal dil işlemede kullanılan yöntem ve yaklaşımların öğrenilmesi
Dersin İçeriği
Doğal dillerin bilgisayarda işlenmesi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Daniel Jurafsky and James H. Martin, Speech and language processing an introduction to natural language processing, computational linguistics, and speech, 2000.
Notlar
Makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğal dil işleme terimlerini bilir |
ÖÇ02 | N-gram analizinin ne olduğunu ve nasıl yapıldığını bilir |
ÖÇ03 | Anlamsal analizi bilir, belirsizlik giderme ve benzerlik ölçümünde kullanır |
ÖÇ04 | WordNet nedir ve nasıl tanımlanır bilir |
ÖÇ05 | Derlem hazırlamayı ve yorumlamayı bilir |
ÖÇ06 | Özetleme, soru cevaplama ve makine çevirisi sistemleri hakkında yorum yapabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Matematik, fen bilimleri ve bilgisayarla ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal bilgileri beraber kullanabilme | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 3. Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 4. Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 5. Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerin çözümüne ilişkin deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve disiplin içi/çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma ve özgüven | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme, kaynak araştırması yapabilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 9. Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, ve en az bir yabancı dilde teknik yayın okuyup anlayabilme, rapor hazırlama ve sunum yapma becerisi | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 11. Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 12. Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri, girişimcilik ve yenilikçilik, ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | DDİ kavramına ve terimlerine giriş | Ders notunun ilgili bölümünü incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Normalizasyon, Birimlere ayırma, Gövdeleme, Çözümleme | Ders notunun ilgili bölümünü incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sözdizimi, N-Gram analizi | Ders notunun ilgili bölümünü incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Derlem hazırlama | Ders notunun ilgili bölümünü incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Cümle öğelerini etiketleme, Treebank | Ders notunun ilgili bölümünü incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Anlamsal analiz (olasılıksal yöntemler) | Ders notunun ilgili bölümünü incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Morfolojik ve kelime anlam belirsizliği giderme | Ders notunun ilgili bölümünü incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve uygulamalara hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kelime ve Cümle benzerliği | Ders notunun ilgili bölümünü incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Çizge tabanlı ağlar: WordNet, Çizge tabanlı benzerlik | Ders notunun ilgili bölümünü incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Diyalog sistemleri, Soru cevaplama | Ders notunun ilgili bölümünü incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Makine çevirisi | Ders notunun ilgili bölümünü incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Anahtar kelime çıkartma, özetleme | Ders notunun ilgili bölümünü incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yorumlamak (farklı şekilde söylemek) | Ders notunun ilgili bölümünü incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Final için Tekrar | Ders notunun ilgili bölümünü incelemek | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve uygulamalara hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve uygulamalara hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |