Genel Bilgi
Kod | CEN485 |
Ad | Computer and Information Ethics |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERKAN KARTAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Mesleki etik konularında farkındalık yaratmak ve gerçek hayatta kullanımı için motive etmek
Dersin İçeriği
Bilişimin tarihçesi, mesleki ve etik sorumluluklar, güvenlik açısından kritik sistemlerin risk ve yükümlülükleri, internetin sosyal sonuçları, bilgisayar suçları, bilişimde ekonomik sorunlar
Dersin Ön Koşulu
Information and Computer Ethics by Jocelyn O. Padallan
Kaynaklar
The Handbook of Information and Computer Ethics by Kenneth E. Himma, Herman T. Tavani
Notlar
Information and Computer Ethics by Jocelyn O. Padallan
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgisayar bilimi ile ilgili etik sorunları tanımlamak |
ÖÇ02 | Bilgisayar bilimlerinin ve ilgili alanların çağdaş toplumdaki önemini kavramak |
ÖÇ03 | Bilgisayar bilimlerinin sosyal, yasal ve etik etkileriyle ilgili bir konu hakkında makale araştırabilmek ve yazabilmek |
ÖÇ04 | Bilgisayar bilimi ile ilgili etik ilkelerin önemini kavramak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Matematik, fen bilimleri ve bilgisayarla ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal bilgileri beraber kullanabilme | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 3. Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 4. Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 5. Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerin çözümüne ilişkin deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve disiplin içi/çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma ve özgüven | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme, kaynak araştırması yapabilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 9. Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, ve en az bir yabancı dilde teknik yayın okuyup anlayabilme, rapor hazırlama ve sunum yapma becerisi | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 11. Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 12. Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri, girişimcilik ve yenilikçilik, ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilişimin Tarihçesi | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Sosyal bağlamda bilişim | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Mesleki ve etik sorumluluklar | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Ürün güvenliği ve güvenilirliği | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Mahremiyet | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bilgisayar suçları | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | İnternet | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Reviewing lecture notes | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İnternetin sosyal sonuçları | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Bilişimde ekonomik sorunlar | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Vaka çalışması | Vaka araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Etik standartların incelenmesi | Varolan standartlardan örnekler toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Globalleşme | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Sanal gerçeklik ve bilgisayar oyunlarında etik | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | BT Projelerinde Başarısızlıklar | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |