Genel Bilgi
Kod | CEN434 |
Ad | Computer Systems from The Programmer's Perspective |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERKAN KARTAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, tüm bilgisayar sistemlerinin altında yatan önemli ve kalıcı kavramları açıklamak ve bu fikirlerin uygulama programlarının doğruluğunu, performansını ve faydasını etkilemesinin somut yollarını göstermektir.
Dersin İçeriği
Bu kurs, bir programıcın gözünden bilgisayar sistemlerinin programları nasıl çalıştırdığını, bilgiyi nasıl sakladığını ve programların nasıl haberleştiğini sunar. Öğrencilerin özellikle performans, taşınabilirlik ve sağlamlık açısından daha etkili kod geliştirebilen programcılar olmalarını sağlar.Ders; performans değerlendirme ve optimizasyon, bilgisayar aritmetiği, bellek organizasyonu ve yönetimi, ağ teknolojisi ve protokolleri ve eşzamanlı hesaplamayı destekleme konularını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Temel bilgisayar mimarisi ve C programlama bilgisine sahip olmak
Kaynaklar
Computer Systems: A Programmer's Perspective 3rd Edition by Randal Bryant , David O'Hallaron
Notlar
Brian W. Kernighan and Dennis M. Ritchie, The C Programming Language, Second Edition, Prentice Hall, 1988
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sayısal değerlerin (işaretsiz, ikinin tümleyeni ve kayan noktalı) bit düzeyinde gösterimlerini, aritmetik ve bit seviyesinde yapılan matematiksel işlemlerin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Yetersiz bellek ve CPU performansı, çökmeler ve güvenlik açıkları gibi kusurlu sistem kullanımının sonuçlarını analiz eder |
ÖÇ03 | Proses ve iş parçacığı kontrolü, sanal bellek ve ağ için sistem desteği de dahil olmak üzere programcıların altta çalışan sistemle etkileşimlerini araştırır. |
ÖÇ04 | Bilgisayar sistemlerinin programları nasıl yürüttüğünü, bilgiyi nasıl depolar ve nasıl iletişim kurdugunu açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Matematik, fen bilimleri ve bilgisayarla ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal bilgileri beraber kullanabilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 3. Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 4. Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 5. Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerin çözümüne ilişkin deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve disiplin içi/çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma ve özgüven | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme, kaynak araştırması yapabilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 9. Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, ve en az bir yabancı dilde teknik yayın okuyup anlayabilme, rapor hazırlama ve sunum yapma becerisi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 11. Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 12. Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri, girişimcilik ve yenilikçilik, ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilgilerin Temsili ve Değiştirilmesi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Tamsayıların Temsili ve Kayan Noktalı Sayılar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | C Programlarının Makine Düzeyinde Gösterimi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Program Performansını Optimize Etme | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Modern İşlemcileri Anlamak | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Bellek Hiyerarşisi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Önbellekler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bağlama ve Yükleme | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | İstisnai Kontrol Akışı | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Program Yürütme Zamanını Ölçme | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Sanal bellek | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | İplikler ile Eşzamanlı Programlama | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Ağ Programlama | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | Hata işleme | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |