Genel Bilgi
Kod | CEN458 |
Ad | Network Management and Administration |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATİH ABUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATİH ABUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı yerel alan ağlarının yönetimi ile ilgili temel kavramları tanıtmaktır. Ders, yerel alan ağlarının onarımı, kurulumu, yönetimi ve bakımı ile ilgili konuları içermektedir.
Dersin İçeriği
Hizmet seviyesi sözleşmeleri (SLA'lar). BT altyapı kütüphanesi (ITIL) ve konfigürasyon yönetimi veritabanları. Yönetim araçları ve mimarileri. Temel yönetim kavramları. Abstract Syntax Notation 1 (ASN.1). Basit Ağ Yönetim Protokolü (SNMP). Yönetim Bilgi Tabanı (MIB). Uzaktan İzleme MIB. Basit Dizin Erişim Protokolü (LDAP) ve Uzaktan Yordam Çağrısı (RPC). Web hizmetleri tabanlı ağ yönetimi: SOAP / REST. XML ve yapı tanımları (DTD ve XML şeması). QoS parametrelerine genel bakış. Mevcut bant genişliği tahmini: Probe Rate ve Probe Gap modelleri. Kapasite tahmini: Paket Pair / Train ve Pathchar. Throughput ve goodput ölçümü. RTT, OWD ve jitter ölçümü.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Network Management: Principles and Practice; by Mani Subramanian; Addison Wesley; 2000; ISBN 0-201-35742-9
Notlar
2. Russell Bradford, “The Art of Computer Networking”, Pearson Prentice Hall, 2007 3. Andrew S. Tanenbaum. Computer Networks, 5th edition, Pearson, ISBN: 978-0132126953
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | ITIL ve hizmet yönetimi çerçevesini kavrayabilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ02 | İzleme sistemlerinin yanı sıra çeşitli ağ yönetim araçları ve mimarilerini kullanabilme yeteneğine sahip olur. |
ÖÇ03 | Ağ yönetimi kavram ve protokollerinin temellerini kavrayabilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ04 | Web hizmetleri tabanlı ağ yönetimi konseptini anlayabilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ05 | Çeşitli bant genişliği ve gecikmeyle ilişkili QoS metriklerini ölçme tekniklerini anlayabilme becerisine sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Matematik, fen bilimleri ve bilgisayarla ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal bilgileri beraber kullanabilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 3. Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 4. Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 5. Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerin çözümüne ilişkin deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve disiplin içi/çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma ve özgüven | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme, kaynak araştırması yapabilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 9. Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, ve en az bir yabancı dilde teknik yayın okuyup anlayabilme, rapor hazırlama ve sunum yapma becerisi | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 11. Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 12. Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri, girişimcilik ve yenilikçilik, ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ağ Yönetimi ve Yönetimine Giriş | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Ağ Yönetiminde Hizmet Düzeyi Sözleşmeleri (SLA'lar) ve Değer Zinciri Analizi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | BT Altyapı Kütüphanesi (ITIL) ve Yapılandırma Yönetimi Veritabanı (CMDB) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yönetim Araçları ve Mimarileri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Temel Yönetim Kavramları ve Abstract Syntax Notation 1 (ASN.1) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Basit Ağ Yönetim Protokolü Temel Bilgileri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | SNMP: Ayrıntılı Erişim Protokolü, Yönetim Bilgi Tabanı (MIB), Uzaktan İzleme MIB (RMON MIB) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Basit Dizin Erişim Protokolü (LDAP) ve Uzaktan Yordam Çağrısı (RPC) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Web hizmetleri tabanlı ağ yönetimi: SOAP vs. REST. XML ve Yapı Tanımları (DTD ve XML Şeması) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Hizmet Kalitesi (QoS): Metrikler, Teknikler ve Araçlar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Kapasite: Paket Pair ve Değişken Paket Boyutu Teknikleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Mevcut Bant Genişliği: Probe Rate ve Gap Modelleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Verimlilik ve Goodput: Benchmarking Teknikleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | RTT, OWD ve Jitter - Ölçüm Teknikleri ve Uygulama Yönleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |