Genel Bilgi
Kod | BL231 |
Ad | Elektronik Devre Tasarımı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. MEHMET YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. MEHMET YILMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Paket programlar kullanarak, elektronik devre şemalarının çizilmesi, baskı devrelerinin çıkarılması ve elektronik devrelerin simülasyonunun yapılmasına ilişkin bilgi ve becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bilgisayar destekli elektronik devre tasarım yazılımları (Proteus, Orcad gibi) ile yeni dosya oluşturma, kaydetme, yazdırma, kesme, kopyalama, yapıştırma, devre çizimi, malzeme listesi çıkarma, eleman oluşturma, baskı devre programlarından nesne alma/aktarma, silme, seçme, pano, devre çalıştırma, simülasyon, etiket, değer ve model verme, kütüphane oluşturma, model oluşturma, yakınlaştırma/uzaklaştırma, döndürme, aynalama, hata raporu alma, alt devre oluşturma, renklendirme, iletken bağlantıları, test ve ölçüm cihazları. Devre tasarım yazılımları ile çeşitli uygulamalar geliştirme, test ve analizlerini yapma.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Basılmamış ders notları
Notlar
Devre tasarım simülasyon programı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgisayar uygulamaları için, meslek yazılımlarını inceler (sanal elektronik laboratuvarlarını) ve farklarını açıklar. |
ÖÇ02 | Uygulama yazılımı için, menülerini ve özelliklerini kullanarak devre tasarımı yapmaya hazır hale gelir. |
ÖÇ03 | Devre tasarımı için analog / dijital test cihazlarını ve devre elemanlarını inceler ve kullanır. |
ÖÇ04 | Temel elektrik kanunlarının ispatı için, transistorlu ve opamplı devreleri tasarlar ve sonuçları yorumlar. |
ÖÇ05 | Bir devreye ait baskı devre çizmek için, tasarım aşamalarını kullanarak devreyi oluşturur ve baskı devreyi elde eder. |
ÖÇ06 | Simülasyon programını kullanır |
ÖÇ07 | Baskı devre programını kullanır |
ÖÇ08 | Baskı devre hazırlar ve çıktısını alır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar Teknolojileri İle ilişkili temel bilimsel kavramları açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Programlama uygulamalarında algoritmik düşünme ve planlama yaklaşımlarını kullanır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | kelime işlemci, elektronik hesaplama tablosu, sunum programlarını kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programcılığı alanındaki problemleri çözme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar donanımını oluşturan temel elektronik parçalarını ve bunların işleyişlerinin bilir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel düzeyde Veri Tabanı Sistemlerini , istemci/sunucu yazılımlarını ve uygular | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Teknolojilerinde, internet sayfalarında arayüz tasarlama ve 3D modellemede kullanılan grafik programlarını temel düzeyde kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağ sistemlerini açıklar, tasarlar ve kurulumunu yapar | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İnternet teknolojilerini bilir kullanır, sunucu taraflı çalışan internet uygulamaları geliştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili temel bir çalışmayı bağımsız yada disiplinli takımlarda yürütebilir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ile alanındaki gelişmeleri izlemek amacıyla kaynak araştırması ve veri tabanından bilgi almayı yapabilir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili bilir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe olarak etkin yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar teknolojileri ile ilgili tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine, servis sağladıkları alanı ile ilgili olan yada olmayan diğer kişilere açıkça anlatabilir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap Tarihi konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Küresel ve toplumsal değerler çerçevesinde, iş sağlığı ve güvenliği, çevre ve etik değerlerin bilincindedir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilgisayar destekli elektronik devre tasarımı temel kavramları: mesleki yazılımlar, türleri, kullanıldığı yerler. | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Bilgisayar destekli elektronik devre tasarımı yazılımlarının (Proteus, Orcad gibi) kurulumu, program ile birlikte kurulan dosyalar | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Mesleki yazılım programının grafiksel ara yüzünün (IDE) tanıtımı, araç çubukları, menüler ve işlevlerinin açıklanması | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Bilgisayar destekli elektronik devre tasarım yazılımları (Proteus, Orcad gibi) ile yeni dosya oluşturma, kaydetme, farklı formatlara dönüştürme, yazdırma, kesme, kopyalama, yapıştırma (Dosya ve düzen menüsü işlemleri) | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Analog ve dijital ölçü aletlerini kullanarak test ve ölçümler yapma | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Tasarım alanına eleman çağırma, temel elektrik-elektronik devrelerini tasarlayarak çalışmalarına ait sonuçları test etme, grafiksel analizlerin yapılması ve sonuçları değerlendirme | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Grafik tabanlı simulasyonlar. Sinyal kaynakları ve ayarları. Ölçme probları ve ayarları. Analog analiz. | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | DC tarama ve transfer eğrisi nesnelerinin kullanımı ve ayarları. Frekans ve AC tarama egrisi nesnelerinin kullanımı ve ayarları. | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Temel mantık devreleri tasarımı ve analizinin yapılarak sonuçların test edip, değerlendirme | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Hata raporu alma, alt devre oluşturma, renklendirme, iletken bağlantıları oluşturma | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Mikrodenetleyici devrelerini tasarlama, program yükleyip, simülasyonlarını yapabilme | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Kütüphanede bulunmayan bir elemanın benzer bir eleman kullanarak üretilmesi, tamamen yeni bir eleman oluşturulması, yeni kütüphaneler oluşturulması işlemlerini yapma | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Tasarımı yapılan elektronik devrelerin otomatik baskı şemalarının çıkartılması, | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Baskı devre programlarından nesne alma/aktarma, silme, seçme, pano, elle çizim, otomatik yerleştirme ve çizim, kat adeti belirleme, renklendirme işlemlerini yapabilme. Netlist oluşturarak baskı şemaların çizilmesi | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |