Genel Bilgi
Kod | CBS110 |
Ad | Coğrafi Bilgi Sistemleri İçin Temel İstatistik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. GAMZE GÜLŞEN BAKICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. GAMZE GÜLŞEN BAKICI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, öğrencilere veriye uygun istatistiksel analiz yöntemi kullanarak veriyi analiz edebilme ve yorumlayabilme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Temel istatistik kavramlar, verilerin toplanması ve seriler halinde düzenlenmesi, verilerin sunulması, merkezi eğilim ve dağılım ölçüleri, olasılık, istatistiksel karar vermede hipotez testleri, ana kütle ortalamasına ilişkin testler, regresyon ve korelasyon analizi konularından oluşur.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
İstatistik; Sema Ulutürk Akman
Notlar
SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri; Şeref Kalaycı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İstatistikte temel kavramları açıklar |
ÖÇ02 | Tablo ve grafikleri yorumlar |
ÖÇ03 | Merkezi eğilim ölçülerinin değerlerine göre dağılımın şeklini betimler |
ÖÇ04 | Ana kütle ortalamaları arasındaki farkların hipotez testlerini yapar |
ÖÇ05 | Basit doğrusal regresyon analizi yapar |
ÖÇ06 | Korelasyon analizi yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Coğrafi Bilgi Sistemleri ile ilgili kavramları bilir, Coğrafi Bilgi Sistemlerinin kullanıldığı programları bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazandırmak. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Coğrafi Bigi Sistemleri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini gösterme ve bağımsız davranma risk alma becerisine sahip olma. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Coğrafi Bilgi Sistemleri kullanımı ve proje üretimi hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgileri uygulayabilir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Coğrafi Bilgi Sistemleri ile ilgili sorunlarda çözüm üretebilme, takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisi ile donatılmış olur. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisine sahip olmak. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İstatistiğin tanımı ve temel kavramlar | Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Veri çeşitleri ve veri toplama teknikleri | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Verilerin düzenlenmesi, seriler ve grafikler | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Analitik ortalamalar | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Analitik olmayan ortalamalar | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Dağılma ölçüleri | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Standart sapma ve varyans | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Olasılık | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Örneklem dağılımları | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Hipotez testi | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | SPSS paket programı, veri girişi | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Ki-kare testi | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Varyans analizi | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Regresyon ve korelasyon analizi | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final sınavları | Literatür okuma ve ders tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final sınavları | Literatür okuma ve ders tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |