ENM240 Olasılık ve İstatistik 2

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ENM240
Ad Olasılık ve İstatistik 2
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. RIZVAN EROL
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. RIZVAN EROL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bazı kesikli ve sürekli dağılımları kavrama, örnekleme dağılımları ve aralık tahmini yapabilme, hipotez testlerini kavrama

Dersin İçeriği

Kesikli olasılık dağılımları, Sürekli Olasılık Dağılımları, Örnekleme Dağılımları ve Tahmin Etme, Güven aralıkları, Hipotez testleri

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

MONTGOMERY, D. C. & RUNGER, G. C., 2018, Applied Statistics and Probability for Engineers (7th edition), John Wiley& Sons, Inc.

Notlar

STEPHENS, L. J. SPİEGEL, M. J., 2013, İstatistik/Statistics - Schaum's Serisi, Çelebioğlu, S.(çeviri editörü)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bazı kesikli ve sürekli dağılımları öğrenme
ÖÇ02 Örnekleme dağılımlarını ve özelliklerini kavrayabilme
ÖÇ03 Nokta ve aralık tahmini yapabilme
ÖÇ04 Hipotez testi yapabilme


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bernoulli , binom ve çok terimli dağılım Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
2 Geometrik, negatif binom ve hipergeometrik dağılım Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
3 Poisson dağılımı ve kesikli düzgün dağılım Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
4 Normal dağılım, standart normal dağılım Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
5 Binom dağılımına normal yaklaşım, sürekli düzgün dağılım ve gamma dağılımı Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
6 Örnekleme dağılımı, nokta tahmin, bilinen varyansla normal dağılıma sahip kitle ortalamasının aralık tahmini Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
7 Chebyshev eşitsizliği, ki-kare ve F dağılımı Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
8 Ara Sınav Kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Varyans bilinmediğinde kitle ortalamasının aralık tahmini, kitle varyansı için aralık tahmini Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
10 Normal dağılımlı iki kitlenin ortalamaları farkı için aralık tahmini, ölçüm çiftleri için aralık tahmini Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
11 Normal dağılımlı iki kitlenin varyansları oranı için aralık tahmini, iki binom parametresi farkı için aralık tahmini Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
12 Bir kitlenin ortalaması için hipotez testleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
13 Bir kitlenin varyans için hipotez testi, İki kitlenin ortalamaları farkı için hipotez testleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 İki kitlenin varyanslarının eşitliği için hipotez testleri, Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
15 Binom parametresi ve iki binom parametresinin farkı için hipotez testleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 10:25