Genel Bilgi
Kod | ENM303 |
Ad | İş Etüdü |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, iş etüdü kavramlarını ve çeşitli alanlardaki uygulamalarını kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Verimlilik Hesaplamaları, İş Etüdünün Tanımı ve Kapsamı, Genel Problem Çözme Sürecinin Aşamaları, İş Metotlarının Tasarımı - Daha İyi Bir Yöntemin Geliştirilmesi, Süreç Analizi, Süreç Şemaları, Akış Diyagramları, Çoklu İnsan Süreç Şemaları, Faaliyet Şemaları, İnsan - Makine Şemaları, Operasyon Analizi, Operasyon Şemaları, Mikro-Hareket Etüdü, Temel El Hareketleri, Analiz Formları, Simo Şemaları, Hareket Ekonomisi Kuralları, Zaman Etüdü, Zaman Etüdü Ekipmanları, Gerekli Gözlem Sayısının Tespit Edilmesi, Gözlem Sayısının En Son Kontrolü, Ek Sürelerin Belirlenmesi, Standart Sürenin Hesaplanması, İş Örneklemesi, Gerekli Gözlem Sayısının Belirlenmesi, Gözlem Sayısına Karşılık Gelen Hassasiyet Derecesinin Hesaplanması, Mutlak Hata, Kontrol Şemaları, Standart Sürenin Hesaplanması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Akal, Z. (1997). İş Etüdü, Dördüncü (Düzeltilmiş) Basım, ILO Uluslararası Çalışma Örgütü, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları: 29, Ankara, 470 sayfa. 2. Barnes, R. M. (1980). Motion and Time Study Design and Measurement of Work, Seventh Edition, John Wiley & Sons, Inc., New York, 689 pages. 3. Meyers, F. E., and Stewart, J. R. (2002). Motion and Time Study for Lean Manufacturing, Third Edition, Prentice Hall, New Jersey, 370 pages. 4. Mundel, M. E. (1970). Motion and Time Study: Principles and Practices, Fourth Edition, Prentice-Hall, Inc., New Jersey, 674 pages. 5. Niebel, B. W., and Freivalds, A. (2003). Methods, Standards, and Work Design, Eleventh Edition, McGraw-Hill, 747 pages.
Notlar
1. Akal, Z. (1997). İş Etüdü, Dördüncü (Düzeltilmiş) Basım, ILO Uluslararası Çalışma Örgütü, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları: 29, Ankara, 470 sayfa. 2. Barnes, R. M. (1980). Motion and Time Study Design and Measurement of Work, Seventh Edition, John Wiley & Sons, Inc., New York, 689 pages. 3. Meyers, F. E., and Stewart, J. R. (2002). Motion and Time Study for Lean Manufacturing, Third Edition, Prentice Hall, New Jersey, 370 pages. 4. Mundel, M. E. (1970). Motion and Time Study: Principles and Practices, Fourth Edition, Prentice-Hall, Inc., New Jersey, 674 pages. 5. Niebel, B. W., and Freivalds, A. (2003). Methods, Standards, and Work Design, Eleventh Edition, McGraw-Hill, 747 pages.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çeşitli verimlilik ölçütlerine dair hesaplamaları ifade eder. |
ÖÇ02 | İş etüdünün kapsamını ve özelliklerini açıklar. |
ÖÇ03 | Süreç şemaları, faaliyet şemaları, insan makine şemaları, operasyon şemaları gibi çeşitli şemaları çizer. |
ÖÇ04 | Hareket ekonomisi kurallarını açıklar. |
ÖÇ05 | Metot etüdünde iş metotları tasarımı için daha iyi bir yöntem önerir. |
ÖÇ06 | Zaman etüdü çalışmaları için gerekli olan gözlem sayılarını hesaplar. |
ÖÇ07 | Zaman etüdü çalışması için standart süreyi hesaplar. |
ÖÇ08 | İş örneklemesi çalışmasının kullanım alanlarını ve nasıl yapılması gerektiğini açıklar. |
ÖÇ09 | İş örneklemesinde gerekli olan gözlem sayısının, gözlem sayısına karşılık gelen hassasiyet derecesinin ve mutlak hatanın belirlenmesini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Verimlilik Hesaplamaları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
2 | İş Etüdünün Tanımı ve Kapsamı | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Genel Problem Çözme Sürecinin Aşamaları, İş Metotlarının Tasarımı - Daha İyi Bir Yöntemin Geliştirilmesi | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Süreç Analizi, Süreç Şemaları, Akış Diyagramları, Çoklu İnsan Süreç Şemaları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
5 | Faaliyet Şemaları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
6 | İnsan - Makine Şemaları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Operasyon Analizi, Operasyon Şemaları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mikro-Hareket Etüdü, Temel El Hareketleri, Analiz Formları, Simo Şemaları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
10 | Hareket Ekonomisi Kuralları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Zaman Etüdü, Zaman Etüdü Ekipmanları, Gerekli Gözlem Sayısının Tespit Edilmesi, Gözlem Sayısının En Son Kontrolü | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Zaman Etüdü Şemaları, Normal Sürenin Hesaplanması | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
13 | Ek Sürelerin Belirlenmesi, Standart Sürenin Hesaplanması | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
14 | İş Örneklemesi, Gerekli Gözlem Sayısının Belirlenmesi, Gözlem Sayısına Karşılık Gelen Hassasiyet Derecesinin Belirlenmesi, Mutlak Hata | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Kontrol Şemaları, Standart Sürenin Hesaplanması | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |