Genel Bilgi
Kod | IMT207 |
Ad | Ergonomi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. HASAN AYHAN RADAVUŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. HASAN AYHAN RADAVUŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile öğrencilerin ergonomi kurallarını, üretilen ürün, çalışılan tezgah ve makinelerde uygulamasını sağlamak, Ergonominin temel kavramlarını aktarıp iş sağlığı alanında ergoniminin önemi hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
İnsan-makina sisteminde çevre koşullarının incelenmesi: ışık, renk, titreşim, gürültü, zehirli gaz ve tozlar. Sosyal çevre, insan ve psikolojik ortamın özellikleri, üretim ve hizmet sektöründe insan faktörleri ve iş verimliliği. Çalışma ortamındaki fiziksel koşullar. Kontrol ve kumanda düzenekleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
GÜLER Çağatay, Ergonomi, Palme Yayıncılık,2004.
Notlar
Erkan N., Ergonomi, MPM Yayını:373, 1997,Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ergonomiyi tanımlar. |
ÖÇ02 | Ergonomik çalışma çevresi oluşturur. |
ÖÇ03 | İnsan makine ve çevre uyumunu sağlar. |
ÖÇ04 | Antropometrik ölçüleri kullanır. |
ÖÇ05 | Sağlıklı ve güvenli çalışmak için vücüt konumlarını açıklar. |
ÖÇ06 | Yerleşik çalışmalarda iş alanı düzenlemelerini kavrar. |
ÖÇ07 | İş ve enerji tüketimi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ08 | İş güvenliği ve iş kazalarında insan faktörünün özelliklerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mekan tasarımı ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mekan verilerini yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mekan tasarımının günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mekanda karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulur. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarım sistemleri alanı ile ilgili tasarımlar ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Belirlenen ürüne göre uygun tasarımı yapabilir ve teknik olarak çizer. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili maket, proje,ürün tasarımı gibi uygulamaları yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mekan tasarımı alanında planlama , yönetim ve üretim süreçlerini takip eder. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorumluluğu altında çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirilebilir ve denetler. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarım ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını gösterir. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İngilizceyi iç mekan tasarımı alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlık gösterir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlar Odası yasa ve yönetmeliklerinde ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İnsan anatomik yapısı ve ürün | İlgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İnsan antropometrik yapısı ve ürün | İlgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Aydınlatma ve etkileri | İlgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yapay aydınlatma ve doğal aydınlatma | İlgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Çalışma ortamı ve hava hareketleri | İlgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kişisel koruyucular ve giysiler | İlgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Çalışma ortamında gürültü,titreşim | İlgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Konuların tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ergonomik çalışma tezgah ölçüleri | İlgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Ergonomi ve çalışma tezgahı uyumu | İlgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Ergonomik ahşap makine ölçüleri | İlgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Ergonomi ve ahşap makine uyumu | İlgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Atölyede ergonomik hareketler | İlgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Atölyede ergonomik düzenlemeler | İlgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Atölyede ergonomik hareket etmemenin sonuçları | İlgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |