BBT325 Kök Bölgesi Ekosistemi

3 AKTS - 1-1 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BBT325
Ad Kök Bölgesi Ekosistemi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Mikroorganizma faaliyetlerinin toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerine olan etkileşimi ile bunların kök büyümesi üzerindeki etkileri ve bitkilerin besin elementi su alınımında mikroorganizmaların rolü öğrenciye kavratılmasını sağlamak. Mikoriza ve N-friksiyonu yapan bakterilerin rizosferdeki rolü ve bitki gelişimine olan etkilerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bitki kök oluşumunu etkileyen faktörler, mikroorganizma dinamiği, rizosfer bölgesi toprağının fiziksel, kimyasal biyolojik özelikleri ve bunların bitki besin elementi alımı üzerindeki etkileri, rizosfer pH ının değişimine neden olan etkenler ve bunların ve bitki kök sitemlerinin besin elementi üzerindeki etkileri, kök bölgesi hastalık ve zararlılar ve alınması gereken önlemler.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Rizosfer kitabı

Notlar

Mikoriza


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Toprakta mikroorganizma ve bitki dinamiğinin çevre boyutu ve mekanizmaların daha iyi anlaşılmasını sağlamak
ÖÇ02 Geniş bir alanda toprak biliminin ve kök biyolojisi biliminin tanıtılması sonucu rizosfer mekanizmasının bitki yetiştiriciliğindeki yerinin tanımlanması için geniş bilgi ortam yaratmak.
ÖÇ03 Mikroorganizma faaliyetlerinin ve kök salgılarının rizosfer toprağının fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerine olan etkileri ile bunların kök büyümesi üzerindeki etkileri ciddi olarak araştırılması gereken konuların başında gelmektedir.
ÖÇ04 Kök büyümesinin besin elementi alımındaki yerini ve konuya ilişkin bilgilerimiz ile edindiğimiz bilgileri diğer bilimsel disiplinlerle birleştirmek
ÖÇ05 Mikoriza ve N-fiksasyonu yapan mikroorganizmaların besin elementi alımındaki yerini öğrenciye benimsetmek
ÖÇ06 CBS ve uzaktan algılama bağlantılarının tarım da etkin kullanımını yapar
ÖÇ07 CBS veri analiz temellerini oluşturur
ÖÇ08 Laboratuvarın gıda analizlerinde nasıl kullanıldığı, sorunların değerlendirilerek yorumlanmaları ve raporların yazılması konularında bilgi sahibi olma
ÖÇ09 Bağımsız karar verme, kendine güven, yaratıcılık becerisi kazandırma ve sorumluluk alabilme
ÖÇ10 Ekip oluşturabilme ve ekip çalışmasına uyum sağlama
ÖÇ11 Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirme
ÖÇ12 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
ÖÇ13 Alandışı bilgilerden yararlanarak kendi alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurabilmek ve iletişim teknolojilerini kullanmak
ÖÇ14 Gıda konusunda da literatürü izleyebilecek düzeyde yabancı dilinde gelişme
ÖÇ15 Gıda ile ilgili mevzuat ve yönetim sistemleri hakkında fikir sahibi olmak , Meslek etiğine saygılı olma


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. 2
PÖÇ04 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Canlı-toprak çevre ilişkisi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Rizosfer nedir Tarım için önemi nedir okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Rizosfer ve toprak biyoteknolojisi ilişkisi Toprak-bitki organizma ilişkisi konusunda biyoteknoloji ne ifade ediyor. Biyoteknoloji bitki kök bölgesinde nasıl uygulanır okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Kök gelişimi ve büyümesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Kök karbon dinamiği okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Kök anatomisi ve riozferdeki canlı topluluğu Toprak-bitki-kök morfolojisinin etkileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Kök büyümesine etki eden faktörler Su stres altında kök büyümesi Toprak sıcaklığı Oksijen yetersizliği altında kök büyümesi Ağır metal toksitesi altında kök büyümesi Tuz stresi altında kök gelişimi Mekanik sıkışma koşullarında kök büyümesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav genel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kök bölgesinin bitki kök besin elementlerinin alımı üzerine olan etkisi. Difüzyon ve kütle taşınma mekanizmaları ve bunların matematiksel hesaplanmaları. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Kök uzunluğunun hesaplanması. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Rizospherdeki mikroorganizmaların bitki sağlığı üzerine olan etkileri (kök hastalıkları) okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Mikorizal biyolojisi, Mycorizosfer, Bitki köklerinin ve simbiyotik ilişkilerin toprak fiziksel, kimyasal ve biyolojik verimlilikleri üzerine olan etkileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Endomikoriza (Arbuskular Mikoriza (AM)) ve Makro element alımı (N, P, K, Ca ve Mg) Mikro element alımı (Zn, Cu, Fe, Mn ) Mikoriza su alımı üzerine etkileri Mikorizanın stres faktörlerine karşı etkis okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Ektomikorizanın besin elementi ve su alımındaki yeri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Rizosfer bölgesindeki bitki kökleri ile mikroorganizma işbirliği N-Fiksasyonu ve mikorizal infeksiyon ilişkisi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 mikroroganizma iklim değişimeri ilişkisis genel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları genel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 80
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,20
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.11.2022 03:58