Genel Bilgi
Kod | BBT315 |
Ad | Toprak Fiziği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. ALKHAN SARIYEV |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. ALKHAN SARIYEV
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel toprak fiziksel özelleiklerinin belirlenmesi, Toprak bünyesi ve Yapısı, Gözenklilik, Toprak suyu ve Toprak sıcaklığı, Havalanma konularının fiziksel verimlilik üzerinde etkilerini bilmektir.
Dersin İçeriği
Gözenekli Toprak Ortamı; Toprak bünyesi ve yapısı; Toprak su içeriği ve çeşitleri, potansiyeli, yarayışlılığı ve toprak su karakteristik eğrisi; Hidrolik iletkenlik, Toprakta suyun akımı, infiltirasyon; Toprak sıcaklığı ve toprakta ısı akımı.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Toprak Fiziği
Notlar
Toprak Fiziği ile ilgili farklı kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel toprak fiziksel özelliklerinin fiziksel verimlilik üzerindeki etkilerini açıklar |
ÖÇ02 | Toprak su içeriğini ölçer |
ÖÇ03 | Toprak sıcaklığını ölçer |
ÖÇ04 | Toprak havası ve bileşenlerini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toprak gözenekliliği;Topraklarda gözeneklerin sınıflandırılması; Topraklarda gözenek ölçümü; Toprak hacim ağırlığı | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toprak bünyeyesi; Bünya analiz yöntemleri; Toprak yapısı; Toprak yapısının sınıflandırılması; Agregatların oluşumu (gelişimi) ve dayanıklılığı; Toprakta yapısal analiz ve ölçümü. | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Toprak su içeriği; Kütle esasına göre ölçüm; Hacim esasına göre su içeriği; Eşdeğer su derinliği; Doygunluk derecesi; Toprak su içeriğine ilişkin dönüşüm formülleri. | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Toprak su içeriğinin gravimetrik yöntemle ölçülmesi; Toprak su içeriğinin dolaylı olarak ölçülmesinde kullanılan yöntemler. PROBLEMLER | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Toprak suyu enerjisi ve ölçümü; Kapilerite; Toprak suyu potansiyeli/enerjisi ölçüm birimleri | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Suya doygun koşulardaki hareket; Darcy yasaı; Suya doymamış koşullardaki hareket | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Toprak suyu matriks yükünün ölçümü, tansiyometreler; Toprak suyu karakteristik eğrisi; Suyun toprakta tutulması; Bitkiye yararlı su. | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Serbest drenaj yöntemi ile hidrolik iletkenlik ölçümü; Suya doygun koşullarda hidrolik iletkenlik (geçirgenlik) ölçümü; Sabit su yükü altında geçirgenlik ölçümü; Değişken su yükü altında toprak geçirgenliğinin ölçümü. | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Toprak içinde O2/CO2 hareketi, karışması ve nedenleri; Gaz difüzyonu ve temel kavramlar ; Toprakta gaz difüzyonu | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Toprakta tuz hareketinin matematiksel tanımı; Karışmalı yıkama; Yıkama denemeleri, temel kavramlar; Kılcal borularda yıkanma | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Toprakta ısı hareketine ilişkin genel tanımlar; Kondüksiyonla ısı iletiminin matematiksel tanımı | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Toprak sıcaklığının Sin fonksiyonu ile kestirimi ; Isı iletimi denkleminin Sin eğrisi çözümü . | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Toprak termal özelliklerinin belirlenmesi | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Toprakların Fiziksel Verimlilik Bakımdan değerlendirilmesi | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Temel Toprak Bilgisi olmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |