Genel Bilgi
Kod | BBT401 |
Ad | Gübreler ve Gübreleme |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAYRİYE İBRİKÇİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAYRİYE İBRİKÇİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Gübreleri tanımak, gübrelemenin temel ilkelerini, toprak verimliliği gübre ilişkilerini ve gübrelemenin bitki beslemedeki rolünü öğrenmek, gübrelemenin ekonomisini ve çevre kalitesi açısından önemini tartışmaktır.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında tüm gübreler ve gübreleme materyalleri incelenir, organik ve inorganik gübreler tartışılır, gübrelerin uygulanma zaman ve yolları öğretilir, özellikle toprak ve su kirlenmesi açısından gübreleme ile çevre koruma arasındaki ilişkiler tartışılır. Ayrıca, laboratuvar, sera ve arazi ortamlarında gübrelerin görsel tanımlanması, fiziki ve kimyasal analizleri yapılır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
ders notları
Notlar
Toprak Verimliliği ve Gübreler, kitap
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitkisel üretimde kullanılan gübreleri ve gübre kullanım metodlarını öğretir. |
ÖÇ02 | Çevre ile barışık ve ekonomik gübre kullanımını öğretir. |
ÖÇ03 | Toprak verimliliği, bitki besleme ve sürdürülebilirlik açısından gübreleri öğretir. |
ÖÇ04 | Gübre uygulama yöntemlerini öğretir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gübreler konusuna giriş, gübre nedir, sınıflandırılması ve içerikleri. | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Gübrelemenin temel ilkeleri | Konuları ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Toprak-gübre- bitki-su ilişkisi | Konuları ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Azotlu gübrelerin tanıtılması, kullanım yolları ve kriterleri, topraktaki davranış ve çözünürlükleri, bitkisel üretimdeki rolleri, yöresel başlıca bitkilerin gübrelenmesi ve ilgili laboratuvar çalışması | Konuları ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
5 | Fosforlu gübrelerin tanıtılması, kullanım yolları ve kriterleri, topraktaki davranış ve çözünürlükleri, bitkisel üretimdeki rolleri, yöresel başlıca balıca bitkilerin gübrelenmesi ve ilgili laboratuvar çalışması | Konuları çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Potasyumlu gübrelerin tanıtılması, kullanım yolları ve kriterleri, topraktaki davranış ve çözünürlükleri, bitkisel üretimdeki rolleri, yöresel başlıca bitkilerin gübrelenmesi ve ilgili laboratuvar çalışması | Konuları çalışma ve dönem ödevi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Kalsiyum, magnezyum ve kükürtlü gübrelerin tanıtılması, kullanım yolları ve kriterleri, topraktaki davranış ve çözünürlükleri, bitkisel üretimdeki rolleri, yöresel balıca bitkilerin gübrelenmesi ve ilgili laboratuvar çalışması | Konuları çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Organik kaynaklı gübrelerin tanıtımı, bitkiye yaryışlılık potansiyelleri, topraktaki davranışları ve çeşitli bitkileri için kullanımları | Konuları çalışma ve dönem ödevi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Gübre dinamikleri | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Yaprak gübrelemesi ve özel gübreleme şekilleri; arazi gözlemleri | Konuları çalışma ve dönem ödevi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Gübrelemenin ekonomisi | Konuları çalışma ve dönem ödevi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Çukurova bölgesinde gübreleme ve gübre kullanım potansiyeli | Konuları çalışma ve dönem ödevi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Gübreleme ve çevre kalitesi | Konuları çalışma ve dönem ödevi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Gübreleme ve çevre kalitesi; arazi gözlemleri | Konuları çalışma ve dönem ödevi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm konuları çalışma ve genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm konuları çalışma ve genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |