Genel Bilgi
Kod | TYP206 |
Ad | Araştırma ve Deneme Metodları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÖKHAN TAMER KAYAALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GÖKHAN TAMER KAYAALP
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tarımsal Yapılar ve Sulama bölümlerinde bir deneme kurulup sonlandırılıncaya kadar hangi aşamalardan geçmesi gerektiği konusunda temel bilginin verilmesi, araştırmanın amacına uygun olacak şekilde deneme planının belirlenmesi ve ilgili deneme planına göre varyans analizi yaparak elde edilen sonucu yorumlayabilme yeteneği kazandırmak.
Dersin İçeriği
Derste içerik olarak deneme Planlarının istatistik analizleri ve yorumlanması anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarımsal Yapılar ve Sulama Bölümü çalışmalarına uygun olan bir deneme kurulmadan önce ve kurulduktan sonra dikkat edilecek hususlar hakkında bilgi sahibidir. |
ÖÇ02 | Ders içeriğinde geçen genel tanımlamaları bilir. |
ÖÇ03 | Varyans homojenlik testlerini bilir. |
ÖÇ04 | Tarımsal Yapılar ve Sulama Bölümü çalışma alanlarında uygulamada sıklıkla kullanılan deneme planlarını bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Varyans Analizinin Varsayımları | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Varyans Homojenlik Testleri | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Tek Yönlü Varyans Analizi | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Çoklu Karşılaştırma Testleri | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Transformasyonlar | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Tesadüf Blokları Deneme Planı | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Tekerrürlü Tesadüf Blokları Deneme Planı | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İki Faktörlü İç İçe Sınıflandırılmış Deneme Planı | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | İki Faktörlü İç İçe Sınıflandırılmış Deneme Planı | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Üç Faktörlü İç İçe Sınıflandırılmış Deneme Planı | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | 2x 2 faktöriyel Denemeler | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Tesadüf Bloklarında Düzenlenmiş Faktöriyel Deneme Planı | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Bölünmüş Parseller Deneme Planı | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel Değerlendirme | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |