TYP464 Sera Tasarımı

3 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYP464
Ad Sera Tasarımı
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ABDULLAH NAFİ BAYTORUN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ABDULLAH NAFİ BAYTORUN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Seraların dizaynı ve projelenmesinde gerekli olan temel kavramların öğretilmesi, Seralarda kullanılan iklimlendirme önlemlerinden havalandırma, soğutma ve ısıtma sistemlerinin planlanması ve projelenmesi yapabilmek.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında Türkiye de seracılık alanları ve bölgesel dağılımı, Sera kurulacak alanların seçimi, yapı ve örtü malzemelerinin özelikleri ve seçme kriterleri, bitki gelişimini etkileyen iklim faktörlerinin tanımlanması, seraların sıcak dönemlerde havalandırılması, soğutulması, gölgelendirilmesi, havalandırma ve soğutma sistemlerinin planlama kriterleri ve projelendirilmesi, seraların ısıtılması ve ısıtma sistemlerinin projelenmesi, ısıtma, havalandırma ve soğutma sistemlerinin kontrolü ve sera sulama sistemlerini kapsamaktadır

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Seralar

Notlar



Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türkiye de örtüaltı gelişimini tanımlamayı öğrenir
ÖÇ02 Bitkisel üretimde gün geçtikçe önemi artan seracılığı tanımlamayı öğrenir.
ÖÇ03 Sera dizaynında büyük önem arz eden temel kavramları öğrenir
ÖÇ04 Bitki gelişimine etki eden temel iklim kavramlarını öğrenir
ÖÇ05 Örtü altında yapılacak bitkisel üretimde gerekli iklim etmenlerinin düzenlenmesini tanımlamayı öğrenir.
ÖÇ06 Seralarda sıcak dönemlerde ortamın iklimlendirilmesini öğrenir.
ÖÇ07 Seralarda havalandırma sistemlerinin projelenmesi ve dizaynını tanımlamayı öğrenir.
ÖÇ08 Seralarda Soğutma sistemlerinin projelenmesi ve dizaynını tanımlamayı öğrenir.
ÖÇ09 Psikrometrik diyagramın kullanılmasını öğrenir.
ÖÇ10 Isı iletiminin temel ilkelerini tanımlamayı öğrenir.
ÖÇ11 Seralarda ısıtma sistemlerinin projelenmesi ve dizaynını tanımlamayı öğrenir.
ÖÇ12 Seralarda kullanılan farklı ısıtma sistemleri avantaj ve dezavantajlarını tanımlamayı öğrenir.
ÖÇ13 Sera ısıtma sistemlerinde kullanılan borular, pompalar ve vanaları tanımlamayı öğrenir.
ÖÇ14 İklimlendirmede kullanılan kontrol sistemlerini tanımlamayı öğrenir.
ÖÇ15 Seralarda kullanılan farklı sulama sistemlerini tanımlamayı öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türkiye de Sera alanları, Seraların Görevleri ve Gelişimi Kaynak okuma, Web ten Türkiye seracılığı konusunda bilgi toplanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Sera tiplari ve inşaat çeşitleri, Cam Seralar, Plastik Seralar, Özel Seralar Kaynak okuma, Web ten farklı sera tipleri ile ilgili bilgi toplama, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sera Planlaması, Tanımlama ve Amaçlar, Sera Yapımında Hukuksal Koşullar, Konum, Kuruluş Yeri, Toprak Özellikleri, Arazinin Boyutları ve Şekli, Tekliflerin Hazırlanması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Taşıyıcı Yapı ve Örtü Malzemesi, Çelik ve Alüminyum, Cam, Plastik, Plastik, Sert Ve Yarı Sert Plastikler, Isı Örtüleri İçin Malzemeler Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Sera Yapı Malzemeleri, Mertekler ve Camlar, Örtü Malzemesinin Montajı Ve Sızdırmazlığının Sağlanması, Plastik İçin Germe Ve Montaj Elemanları Kaynak okuma, Web ten farklı örtü malzemeleri konusunda bilgi toplama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Sert Plastiğin Montajı, Aşıklar, Kafes Kiriş ve Kolon Sistemler (Çerçeveler), Temel ve Beton Hazırlama, Yan Duvar, Su Oluğu, Rüzgar Gergileri ve Ön Cephe Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Havalandırma Yapıları, Cam Seralar, Plastik Seralarda Havalandırma Sistemleri, Hareketli Isı Perdeleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Psikrometrik diyagramın (h-x diyagramı) serada kullanımına ilişkin örnekler Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Seraların yazın iklimlendirilmesi. Havalandırma, Doğal Havalandırma Ve Hava Değişimi, Zorunlu Havalandırma Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Üretici Seralarına gezi yapılması Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Soğutma, Evaporatif Soğutma, Havanın Nemlendirilmesi Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Soğutma, Suyun Sera İçinde Doğrudan Püskürtülmesi, Bitkilerin Doğrudan Nemlendirilmesi, Gölgeleme Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Seraların kışın iklimlendirilmesi. Isı İletiminin Temel İlkeleri, Kondüksiyon, Konveksiyon, Radyasyon, Hava Değişimi, Yoğunlaşma ve Buharlaşma İle Isı Kayıpları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Seralarda Isı Gereksinimi ve Isı Tüketimi, Seralarda Isıtma Sistemleri, Yapı tipleri, Sirkülasyon Pompaları, Karıştırıcı Vanalar ve Borular. Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları-1 Kaynak okuma, Web ten Sera sulama sistemleri konusunda bilgi toplama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları-2 Kaynak okuma, Web ten Sera sulama sistemleri konusunda bilgi toplama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.11.2022 03:00