Genel Bilgi
Kod | ZTP363 |
Ad | Bal Arısı Davranışları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bal arısının davranış özellikleri ile teorik ve uygulamaya yönelik bilgiyi alarak, bu bilgiyi arıcılık alanında kullanma ve aktarma becerisine sahip olmak.
Dersin İçeriği
Bal arılarının sistematikteki yeri, coğrafik arı ırklarının dağılımı, özellikleri, ırk ayrımında ele alınan karakterler; bal arısının anatomisi, beslenme ve duyu organları, sindirim, üreme, solunum, dolaşım, endokrin ve sinir sistemi, salgı bezleri, feromonlar ve işlevleri; koloni bireylerinin kompozisyonu, yaşam döngüleri; yavru bakım ve beslenmesi; bal arılarının sosyal davranış özellikleri, davranışı etkileyen iç ve dış faktörler, kolonide iş bölümünün hormonal ve genetik kontrolü, bal arılarında öğrenme ekolojisi, çevreyi tanıma ve uyum özellikleri, besin arama ve depolama aktivitesi, beslenme, savunma, üreme ve çoğalma davranışları; kolonide haberleşme; kimyasal haberleşme mekanizmaları ve fonksiyonu, arı dansları, feromonların etkileri ve bilgi iletimi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kumova, U. 2019. Bal Arısının Davranışları ders notu. 65 ss. Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu
Notlar
Prof. Dr. Muhsin DOĞAROĞLU. 1999. Modern Arıcılık Teknikleri. Tekirdağ Üniversitesi. Ziraat Fakültesi. 59030. Tekirdağ. Prof. Dr. Ulviye KUMOVA., Dr. Ali KORKMAZ. 2001. Arı Yetiştiriciliği. TÜBİTAK, TARP Projeleri Yayınları. Ankara. 75 sayfa.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bal arısının biyolojisini öğrenir, |
ÖÇ02 | Bal arısının davranış özelliklerini ve davranışa etki eden faktörleri öğrenir, |
ÖÇ03 | Bal arısı ekolojisini öğrenir. |
ÖÇ04 | Arı davranışları konusundaki bilgi ve birikimini arıcılık alanında kullanmayı ve aktarmayı bilir, |
ÖÇ05 | Bal arılarında üreme ve çoğalma davranışlarını öğrenir. |
ÖÇ06 | Bal arılarında kimyasal haberleşmeyi bilir. |
ÖÇ07 | Bal arısının dans dilini, dansların özellikleri ve koloni için önemini öğrenir. |
ÖÇ08 | Bal arısı feromonları ve koloni üzerinde etki mekanizmaları öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bal Arısı Anatomisi, iç ve dış vücud yapıları, işlevleri. | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bal arılarında sindirim, dolaşım, solunum, sinir, üreme, salgı sistemleri ve işlevleri | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Koloniyi oluşturan bireyler, özellikleri ve koloni içi ve dışı görevleri | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Bal arısı taksonomisi, Sınıflandırma, coğrafik arı ırkları ve özellikleri, ırklar arasında farklılaşmaya neden olan davranış karakterleri | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bal arısında davranış özellikleri ve etki eden faktörler | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bal arılarında iş bölümünün hormonal ve genetik kontrolü | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Bal arısı dansları | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bal arılarında öğrenme, çevreyi tanıma, koku ve tat alma özellikleri | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Bal arılarında beslenme davranışı | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Bal arılarında savunma davranışı | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Bal arılarında üreme ve çoğalma davranışları | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | Bal arılarında kimyasal haberleşme | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Bal arısının dans dili, dansların özellikleri ve koloni için önemi | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Arı feromonları ve koloni üzerinde etki mekanizmaları | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | soruların hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | soruların hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |