Genel Bilgi
Kod | ZTP335 |
Ad | Çiftlik Hayvanlarında Genomik Seleksiyon |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Mervan BAYRAKTAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Mervan BAYRAKTAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hayvan ıslah uygulamalarında uygulanan güncel yöntemlerinden bilgi sahibi olamk
Dersin İçeriği
Hayvan ıslahı, Genetik seleksiyon, Moleküler markörler, QTL, İstatistik kavramlar
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Weller, J. (2016). Genomic selection in animals. John Wiley & Sons.
Notlar
Weller, J. (2016). Genomic selection in animals. John Wiley & Sons.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hayvan ıslahı öğrenir |
ÖÇ02 | Genetik analizleri kavrar |
ÖÇ03 | Genotip fenotip ilişkisi öğrenir |
ÖÇ04 | Moleküler markör sistemlerini öğrenir |
ÖÇ05 | Temel istatistik kavramlarını kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarihsel Bakış | Genetik kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mevcut Genetik Belirteç Türleri ve Genotipleme Metodolojileri | Genetik kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Genomik Seleksiyon Öncesi Gelişmiş Hayvan Yetiştirme Programları | Genetik kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Genetik Islah Programlarının Ekonomik Değerlendirilmesi | Genetik kitap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | En Küçük Kareler, Maksimum Olabilirlik ve Bayesian Parametre Tahmini | Genetik kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | QTL'nin Bağlantı Eşlemesi | Genetik kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | QTL Bağlantı Dengesizliği Haritalaması | Genetik kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Markör Destekli Seleksiyon Temel Stratejiler | Genetik kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Yoğun İşaret Haritalarına Dayalı Genetik Değerlendirme: Temel Stratejiler | Genetik kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Genom boyu ilişki analizi | Genetik kitap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
12 | Aday gen yaklaşımı | Genetik kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kantitatif Nitelikli Nükleotidlerin Tespiti ve Doğrulanması | Genetik kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Eksik Genotiplerin Takdir Edilmesi: Metodolojiler, Doğruluklar, ve Genomik Değerlendirmelere Etkileri | Genetik kitap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Gelecekteki Yönler ve Sonuçlar | Genetik kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |