Genel Bilgi
Kod | GZT208 |
Ad | Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel araştırmanın epistemolojik temelleri, sosyal bilimlerde araştırma süreci, nicel ve nitel araştırma aşamaları, veri toplama teknikleri ve araçları, analiz yöntemleri ve raporlama konuları işlenecektir.
Dersin İçeriği
sosyal bilimlerde araştırmanın kuramsal temelleri ve kavramları tartışılarak, nicel ve nitel araştırma paradigmalarına ilişkin farklılıklar sorgulanacaktır. Araştırmanın desenlenmesi, sayıltıları ve sorularının oluşturulmasının yanısıra genelde sosyal bilimler alanında özelde de iletişim alanıyla ilgili araştırmalarda kullanılan veri toplama teknikleri ile çözümlemeleri incelenecek konular arasındadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Geray, H. (2017). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş. Ankara: Ütopya Y.
Notlar
Binark, M. (Ed.) (2014). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, İstanbul: Ayrıntı Y.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İletişim çalışmaları araştırmasının doğasını anlar. |
ÖÇ02 | Nitel ve nicel yöntemler arasındaki farkı değerlendirir. |
ÖÇ03 | Farklı yöntemleri ve uygulama alanlarını, güçlü ve zayıf yönlerini ve epistemolojik köklerini tanımlayabilme ve tartışabilme becerisini gösterir |
ÖÇ04 | Araştırmacı olarak kendi rolünü ve rolünü eleştirel bir şekilde yansıtma becerisini gösterir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | Ders materyallerinin tanıtımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Araştırmada Etik ve Örnekleme | Ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Nicel Araştırma Seçimi I | Ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Nicel Araştırma Seçimi II | Ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Nitel Araştırma ve Seçimi | Ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Nitel Araştırma: Araçlar I | Ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
7 | Nitel Araştırma: Araçlar II | Ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ders materyallerini okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Belge tarama ve çözümleme | Ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Nitel görüşme, etnografi ve odak grubu | Ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Nitel verilerin çözümlenmesi | Ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Araştırma uygulamaları: Baskı, elektronik medya ve reklam | Ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Araştırma Önerisi Yazmak I | Ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Araştırma Önerisi Yazmak II | Ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Araştırma Önerisi Yazmak III | Ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyallerini okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |