ZTP494 Ana Arı Yetiştirme Teknikleri

3 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ZTP494
Ad Ana Arı Yetiştirme Teknikleri
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Ülkemiz arıcılığının en önemli sorunlarından olan ana arı yetiştirmenin temel kavram, ilke ve prensiplerinin teorik ve uygulamalı temel eğitimini alarak, teknik düzeyde ana arı yetiştirme misyonuna ve beceresine sahip olarak; bu alandaki açığı kapatmaya yönelik çalışmaları yürüterek ve yön vererek işletmelerde verimliliğe katkı sağlamak.

Dersin İçeriği

Ana arı yetiştiriciliğinin önemi; ana arının kolonideki rolü, üreme sistemi, yumurtlama etkinliği, ana arı oluşumuna etki eden faktörler, ana arı kalitesini etkileyen faktörler, ana arının orijini, sınıflandırılması, ana arının performansının saptanması; ana arı yetiştiriciliğinin biyolojik esaslari, ana ari üretim yöntemleri, ana arı üretim takvimi ve kayıt tutma, ana arı üretim işletmesinin özellikleri ve sürekli üretim organizasyonu; ana arının çiftleşmesi, doğal ve yapay çiftleştirme; ana arıların pazara hazırlanması, ana arıda kalite kontrolü; paket arıcılığının gelişimi, önemi, kullanılma amaçları ve özellikleri, paket arı üretim sistemi, Türkiye´ de paket arıcılığının geleceği ve önemi; yapay tohumlamanın önemi ve kuralları, yapay tohumlama tekniği, yapay tohumlamanın kazandırdığı üstünlükler ve olanaklar.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu

Notlar

Prof. Dr. Ulviye KUMOVA., Dr. Ali KORKMAZ. 2001. Arı Yetiştiriciliği TÜBİTAK, TARP Projeleri Yayınları. Ankara. Prof. Dr. Ferat GENÇ., Yrd. Doç Dr. Ahmet DODOLOĞLU. 2003. Arıcılığın Temel Esasları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayın No: 341. Ders Kitapları Serisi No: 88. Erzurum.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ana arı yetiştirmenin önemini ve biyolojik esaslarını bilir
ÖÇ02 Teknik ana arı yetiştirme yöntemlerini bilir,
ÖÇ03 Yapay tohumlama tekniğini bilir,
ÖÇ04 Ana arı üretim işletme modelini ve organizasyonu bilir,
ÖÇ05 Ana arılarda kalite kontrolünü bilir,
ÖÇ06 Ana arıları pazara hazırlama ve muhafaza tekniklerini bilir,


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ana Arı Yetiştiriciliğinin Tarihçesi Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Ana ve Erkek Arının Üreme Sistemleri Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Ana Arının biyolojisi ve davranışları, Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Ana Arıların Üretimi Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Ana Arı YetiştirmeYöntemleri; Miller, Alley, Smith, Doolittle Methods Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 Ana arı yetiştirme: UYGULAMA I Arılıkta uygulama hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
7 Ana arıların pazara hazırlanması Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınav Soru hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Doolittle Yöntemi ile Ana Arı Yetiştirme; Uygulama II. Arılıkta ve kolonilerde uygulama hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Ana arı Çiftleştirme Kolonileri Arılıkta ve kolonilerde uygulama hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Ana arıların Bakımı Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı, arlıkta hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Yetiştirme ve Stok Geliştirme Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı, arlıkta hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Ana arı yetiştirme: UYGULAMA III Arılıkta ve kolonilerde uygulama hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Kontrollü Çiftleştirme Arılıkta ve kolonilerde uygulama hazırlığı, Laboratuarda hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Ana arıların Hastalıkları Arılıkta ve kolonilerde uygulama hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Soruların hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Soruların hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.11.2022 11:43