Genel Bilgi
Kod | CGP233 |
Ad | Araştırma Yöntem ve Teknikleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ZEYNEP ERÇEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. ZEYNEP ERÇEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemleri hakkında bilgi edinerek bilinçli bir araştırma okuryazarı olmasını sağlamak, onları günlük ve iş yaşantısında karşılaştıkları sorunların çözümünde bilimsel yöntemin basamaklarını kullanabilme ve alanıyla ilgili yayınları yorumlama ve değerlendirme becerileri ile donatmaktır.
Dersin İçeriği
Bilimsel yöntem, bilim tarihi ve felsefesi, farklı araştırma yöntemleri, araştırma problemi, literatür taraması, örneklem alma yöntemleri, verilerin toplanması (veri toplama araçları, veri toplama süreci), verilerin analiz edilmesi (veri analizi yöntemleri), verilerin yorumlanması ve raporlaştırma.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Araştırma Yöntem ve Teknikleri ders notu (Metin Arslan), Bilimsel Araştırma Yöntemleri kitabı (Çavuş Şahin)
Notlar
Ders notu, Zeynep Erçen
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırma yönteminin basamaklarını listeler |
ÖÇ02 | Bilimsel yöntemin aşamalarını açıklar |
ÖÇ03 | Bir araştırmada kullanılan bilimsel araştırma yönteminin basamakları arasındaki tutarlılığı analiz eder |
ÖÇ04 | Verilen problem durum için uygun bilimsel araştırma yöntemini belirler |
ÖÇ05 | Verilen problem durum için uygun örneklem alma yöntemini saptar |
ÖÇ06 | Verilen problem durumu için uygun veri toplama yöntemini seçer |
ÖÇ07 | Verilen problem durum için uygun veri analizi yöntemini belirler |
ÖÇ08 | Verilerin analizi sonucunda ulaşılan bulguları yorumlar |
ÖÇ09 | Bilimsel araştırmanın raporlaştırma sürecini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk gelişimi alanındaki temel güncellenmiş kuramsal bilgileri, uygulama için gerekli bilgileri, gerekli eğitim ve öğretim araçlarını ve kaynakları açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme ile iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocukların Türkçeyi doğru kullanmalarını destekler | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem, etkinlik ve tekniklerini uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alandaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okul öncesi eğitim kurumlarındaki ve özel eğitim kurumlarındaki çocukların gelişim alanlarını (fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanları) destekleyici eğitsel materyal hazırlar ve eğitim ortamlarını düzenler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup çalışmalarına katılır ve grup ile hareket eder | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik ve sosyal bilimler (Tarih, Türkçe) alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleği ile ilgili programların felsefesini, genel özelliklerini ve programın her bir öğesinin gerekliliklerini sınıf yönetimine ve uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma ve iklim bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini birey olarak tanır; yaratıcılığını ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Çocuk ve anne-baba başta olmak üzere diğer paydaşlarla etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların özelliklerini bilir bu çocuklar için eğitim sürecini planlar ve uygular. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemlerini, keşfetme ve alternatif çözüm yolları üretme becerisini geliştirir. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Dersin İçerik, Amaç ve Gerekliliklerinin Tanıtılması | Verilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Bilim ve temel kavramlar | Verilen kaynakların okunması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Bilimsel araştırmanın yapısı | Verilen kaynakların okunması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler | Verilen kaynakların okunması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Araştırma problemi tanımlanır | Verilen kaynakların okunması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Araştırma problemi belirlenir | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Araştırma problemi çözümlenir | Verilen kaynakların okunması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Araştırma modeli | Verilen kaynakların okunması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Araştırma aşamaları | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Örneklem alma yöntemleri | Verilen kaynakların okunması ı ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Verilerin toplanması | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Veri toplama yöntemleri: Nicel veri toplama teknikleri | Verilen kaynakların okunması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Veri toplama yöntemleri: Nitel veri toplama teknikleri | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Verilerin analizi | Verilen kaynakların okunması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |