Genel Bilgi
Kod | MKN123 |
Ad | Malzeme Bilimi I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Mert KARALAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Mert KARALAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, malzemede mekanik özelliklerin öğrenilmesini, statik ve dinamik özelliklerin ayrımının yapılabilmesini, dinamik özelliklerin anlaşılmasını, testl yöntemlerinin öğrenilmesini, bunların sonucunda üretimde doğru malzemeyi seçme yetisini kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Gerilim ve gerinim kavramları. Çekme testi, akma ve çekme mukavemetleri. Süneklik, sertlik ve tokluk. Statik ve dinamik özellikler. Yorulma ve sürünme. Tahribatlı ve tahribatsız muayene yöntemleri. Fiziksel özellikler.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Mert Karalar, Malzeme Bilimi-I Ders Notları; 2020.
Notlar
Callister WD Rethwisch DG. Fundamentals of Materials Science and Engineering : An Integrated Approach. Sixth edition / International student version ed. Hoboken: John Wiley & Sons; 2022.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Malzeme Biliminin neden önemli olduğunu anlar. |
ÖÇ02 | Malzeme türlerini birbirlerinden ayırabilir. |
ÖÇ03 | Malzemelerde statik ve dinamik özelliklerin ayrımını yapabilir, bu ayrımın önemini bilir. |
ÖÇ04 | Gerilim, gerinim, mukavemet, süneklik, tokluk gibi temel mekanik özelliklerin mantığını ve önemini anlar. |
ÖÇ05 | Malzemelerde sürünme ve yorulma özelliklerini anlar. |
ÖÇ06 | Malzemeye dair öğrendiği özellikleri malzeme seçiminde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir. |
ÖÇ07 | Malzeme özellikleri ve üretilecek olan ürün arasında bağlantı kurabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve makine alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Makine resim çizim ve tasarım kurallarını öğrenir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Paket programlar kullanarak makine parçası tasarımlarını gerçekleştirebilir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar destekli tezgâhlar (CNC ) için gerekli programları yazar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine teknikeri olarak kendi alanında(CAD-CAM-CNC), çağın getirdiği yenilikleri takip eder. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Talaşlı ve talaşsız üretim yöntemlerini bilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İmalat için uygun malzemeyi seçer. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş parçaları için uygun kesici takım parametrelerini seçer. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine alanında temel ölçüm tekniklerini bilimsel yöntemlere bağlı kalarak kullanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Makine alanında bilim ve teknolojideki yenilikleri öğrenmiş olduğu yabancı dil ile takip ederek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Makine Programı ile ilgili çalışmalarda edindiği bilgi ve becerileri meslek eteği konusundaki farkındalıkla uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sektörün beklentilerini karşılayacak şekilde alanı ile ilgili süreci/ süreçleri planlama becerisine sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Malzemenin mekanik özelliklerine giriş | Ders bilgi paketlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Gerilim ve gerinim kavramları, çekme testi | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
3 | Akma ve çekme mukavemetleri, elastik ve plastik şekil değiştirme | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Elastisite modülü, süneklik | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
5 | Statik ve dinamik özellikler, tokluk | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Sertlik kavramı, ve sertlik testleri | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Sertlik testleri | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tahribatlı ve tahribatsız muayene metotları | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Tahribatlı ve tahribatsız muayene metotları | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
11 | Yorulma | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Yorulma | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Sürünme | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Sürünme | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Malzemenin fiziksel özellikleri | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |