Genel Bilgi
Kod | ELH217 |
Ad | Sayısal Haberleşme |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. MAHİR CAN KAÇAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. MAHİR CAN KAÇAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sayısal bir haberleşme sistemini gereklilik ve performans yönünden analog iletişim sistemleri ile kıyaslayabilme. Sürekli işaretlerin, sayısal işarete çevrilmesinde kullanabilecek her yöntemde örnekleme işleminin gerekliliğini anlayabilme PAM, PWM, PPM, PCM ve Delta modülasyonları ve demodülasyon ilkelerini kavrayabilme, sayısal haberleşmede zaman paylaşımlı, kod paylaşımlı, frekans paylaşımlı ve uzay paylaşımşı çoklama tekniğini kavrayabilme, ASK, FSK, PSK ve FSK tekniklerindeki ilkeleri anlayabilme ve sayısal bir haberleşme sistemini uygulayabilme becerisini kazandırma amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Sayısal Haberleşmenin Tanımı, Temel Kavramlar ve Örnekleme Teoremi Darbe Genlik, Genişlik ve Pozisyon Modülasyon (PAM, PWM, PPM) ve Demodülasyon İlkeleri Zaman Paylaşımlı Çoklama (TDMA) Frekans Paylaşımlı Çoklama (FDMA) Kod Paylaşımlı Çoklama (CDMA) Uzay Paylaşımşı Çoklama (SDMA) PCM ve Delta Modülasyonu ve Demodülasyonu İlkeleri ASK, FSK,PSK ve çok seviyeli sayısal modülasyonlar Hata Kodları ve Sayısal Haberleşme Teknikleri ve Standartları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notları Mahir Can KAÇAR
Notlar
Sarp Ertürk - Sayısal Haberleşme - Birsen Yayınevi -2016
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sayısal sinyallerin zaman, frekans ve fazör biçimlerini elde eder ve ilgili eksende gösterir. |
ÖÇ02 | Örnekleme teoremini matematiksel olarak analiz eder. |
ÖÇ03 | Pam, pwm ve ppm modülasyon yöntemlerini analiz eder. pcm ve dm modülasyon yöntemlerini tasarlar ve analiz eder. |
ÖÇ04 | tdm çoğullamalı sistemleri tasarlar ve analiz eder. |
ÖÇ05 | Hat kodlarının özelliklerini tanır, darbe şekillendirme gereklerini ve semboller arası girişim etkilerini açıklar. |
ÖÇ06 | Sayısal taşıyıcılı modülasyon sistemlerini analiz eder. |
ÖÇ07 | sayısal haberleşme sistemlerinde gürültü performansını analiz eder. |
ÖÇ08 | kodlama teorisinin genel prensiplerini bilir ve temel sayısal kodlar tasarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve bu alanların elektronik haberleşme konularına uygulanması kapsamında yeterli bilgi birikimine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektronik haberleşme sektöründe mevcut malzeme bilgisi ve seçimine ilişkin bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektronik haberleşme Sektöründe atölye planlaması ve organizasyonu ile tesislerin işletim bilgisine sahip olur | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gelişen teknolojileri sahip olduğu bilgi birikimi ile takip edebilme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektronik haberleşme teknolojisine yönelik her türlü problemin incelenmesi için temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir, veri elde edebilir, verilerin analizi ve temel yorumlarını yapar, raporlar ve sunar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektronik haberleşme alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır; yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olarak, bilgiye erişmek için kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir programlama dilini ve bir yabancı dili mesleğinin gerektirdiği ölçüde kullanabilme becerisi sağlar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini temel düzeyde kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sabırlı, sorumluluk bilincine ve mesleğinin gerektirdiği ahlaki değerlere sahip bir birey olmayı telkin eder. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında iş sağlığı ve iş güvenliğinin sağlanmasında meslek etiğini gözetir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uygulamalı eğitim ile öğrendiklerini, iş hayatında kullanmaya hazır hale gelir | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sayısal Analog sinyal kavramı | önceki derslerin izlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Örnekleme Teoremi | önceki derslerin izlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
3 | PAM modulasyonu | önceki derslerin izlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
4 | PCM modulasyonu | önceki derslerin izlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
5 | PWM PPM modulasyonu | önceki derslerin izlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
6 | ASK modulasyonu | önceki derslerin izlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme |
7 | FSK ve PSK modulasyonu | önceki derslerin izlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | SINAVA HAZIRLIK | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | M-ary modulasyonlar | önceki derslerin izlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
10 | Hata olasılığı ve hata oranı | önceki derslerin izlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
11 | Yerleşim tabloları ve hata olasılığı ilişkisi | önceki derslerin izlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
12 | Sayısal haberleşme devrelerinin tasarlanması | önceki derslerin izlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
13 | Genel teorik tekrar | önceki derslerin izlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
14 | Uygulama Hazırlığı | önceki derslerin izlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
15 | Laboratuarda uygulamaların değerlendirilmesi | önceki derslerin izlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | SINAVA HAZIRLIK | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | SINAVA HAZIRLIK | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |