ELT267 Elektromekanik Kumanda Sistemleri

4 AKTS - 3-1 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ELT267
Ad Elektromekanik Kumanda Sistemleri
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste öğrencilerin, kumanda devre elemanlarını ve çalışma prensiplerini tanıması, kumanda devre elemanlarını kullanarak; motorlarda yolverme, devir yönü değiştirme, düşük gerilimle yolverme devreleri yapabilmeleri ve elektrik motorları ile işletme kumandası yapabilmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Kumanda giriş elemanları, kumanda çıkış elemanları, elektrik motorları koruma röleleri, elektrik motorlarının kumandası. Özel devre elemanlarına giriş. Kontaktörler, manyetik ve termal devre kesiciler, elektromanyetik elemanlar, Limit anahtarları, basınç anahtarları, zaman röleleri, termostatlar ve valfler. AC motorların kumanda ve kontrol özellikleri. Motorların çalıştırma, durdurma ve frenleme,devir yönü değişimi, düşük gerilimle yolverme teknikleri. Motor hız kontrol devrelerinin analiz edilmesi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1-) Doç.Dr. Nuray AT, Doç.Dr. Hanife APAYDIN ÖZKAN, Prof.Dr. Ertuğrul YÖRÜKOĞULLARI(Ed.), Elektromekanik Kumanda Sistemleri, Anadolu Üniversitesi Yayınları(Yayın No:2779), Aralık 2018. 2-) Murat CEYLAN, Elektromekanik Kumanda Sistemleri ve PLC, Seçkin Yayıncılık, 2015.

Notlar

1-) Kumanda Sistemleri Ders Notu, Serdar KAŞIKCI. 2-) Otomatik Kumanda Ders Notu, https://www.kumanda.org/ders_notlari.htm


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kumanda ve koruma devre elemanlarını tanır.
ÖÇ02 Kumanda ve koruma devre elemanlarının proje çizim sembollerini tanır.
ÖÇ03 Kumanda elemanlarının montajını yapar.
ÖÇ04 Hareket sistemlerinde eyleyicileri tanır.
ÖÇ05 Otomasyon sistemine uygun algılayıcıları seçer.
ÖÇ06 Asenkron motorların yol verme, frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda devrelerini yapar.
ÖÇ07 Doğru akım motorlarının yol verme, frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda devrelerini yapar.
ÖÇ08 İhtiyaca uygun basit kumanda devre tasarımları yapar.
ÖÇ09 Kumanda panosunda arıza tespiti için kontrol prosedürlerini açıklar.
ÖÇ10 Kumanda ve koruma devre elemanlarının arıza tespitini ölçüm cihazlarıyla yapar.
ÖÇ11 Kompanzasyon projesi hazırlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci algılama, analiz etme ve gerektiğinde istenen ihtiyaçları karşılamak üzere temel aygıtları tasarlama kabiliyeti gelişir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri teknikerlikte karşılaşılacak sorunların çözümleri için beraber kullanabilme kabiliyeti gelişir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Teknikerlik problemlerini tespit, tanımlama, çözme ve uygun pratik yöntemler ile birlikte simülasyon ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama kabiliyeti gelişir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili konularında yeterli altyapıya sahip olunur. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Teknikerlik uygulamaları için gerekli olan modern araç ve gereçleri seçme ve kullanma; bilişim teknolojilerinden etkin yararlanma kabiliyeti gelişir. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel uygulama devresi tasarlama ve gerçekleme, devre üzerinde sorun çözme, sonuçları analiz etme ve yorumlama kabiliyeti gelişir. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni gelişir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme ile çeşitli bilgi kaynaklarını kullanabilme kabiliyeti gelişir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dilde yazılmış mesleki dokumanı orta düzeyde anlama bilgisi gelişir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve etik sorumluluk bilinci gelişir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilgisayar becerileri, bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak kuramsal bilgiyi oluşturma becerisine sahip olma kabiliyeti gelişir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uygulamalı eğitim ile öğrendiklerini, iş hayatında kullanabilir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kontak, butonlar, anahtarlar, sınır anahtarları, röleler ve sembolleri. Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Zaman röleleri, bimetal, termostat, paket şalter ve sembolleri. Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Kontaktörler, selenoid valfler, sigortalar, koruma röleleri, termistörler ve sembolleri. Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Asenkron Motorlar Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Asenkron motorların kesikli ve sürekli çalıştırılması ve mühürleme. Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Asenkron motorun paket şalterle kumandası ve zaman ayarlı çalışmasıyla ilgili kumanda devreleri. Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Üç Fazlı Asenkron motorun yol verme, frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda uygulamaları. Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
8 Ara Sınav Dersle ilgili kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bir Fazlı Asenkron motorun yol verme, frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda uygulamaları. Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Çok devirli motorların kumandası Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Doğru akım motorları ve yol verme, kumanda uygulamaları. Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
12 Doğru akım motorları frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda uygulamaları. Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Endüstriyel otomasyon sistemlerinde kullanılan optik, manyetik sensörler ve kumanda sistemine bağlantıları. Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Kumanda pano tasarımıyla ilgili temel bilgiler. Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
15 Kumanda devrelerinde PLC kullanımı. Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dersle ilgili kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dersle ilgili kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 10:12