Genel Bilgi
Kod | BKP219 |
Ad | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EMİN BÜLENT ERENOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EMİN BÜLENT ERENOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı toprakların oluşumu, görevleri ve tarımsal üretimdeki önemleriyle beraber, bitki besleme ve bitkisel üretim arasındaki ilişkiler hakkında temel bilgiler vermektir.
Dersin İçeriği
Ders şu konuları kapsar: Toprak Biliminin Önemi, Pedosfer, Toprağın Oluştuğu Ana Materyal, Toprak Oluşumunda Rol Oynayan Kimyasal ve Fiziksel Süreçler, Toprağın Bileşenleri (Bünye-Tekstür, Kil Mineralleri, Toprağın Organik Maddesi, Toprak Canlıları), Toprağın Fiziksel ve Kimyasal Özellikleri , Toprağın Oluşumuna Etki Yapan Faktörler ve Toprak Olgunlaşma Olayları, Toprak Kullanımı, Bitki Beslemenin Önemi, Bitki Besin Elementlerinin Toprak-Bitki-Atmosfer Sisteminde Davranışları, Bitki Besin Elementlerinin Bitkilerdeki Görevleri, Bitkilerin Besleme Durumlarını ve Toprakların Verimlilik Seviyelerini Tanılamada Kullanılan Yöntemler, Organik Gübreler ve Uygulama Yöntemleri, Mineral ve Organomineral Gübreler ve Uygulama Yöntemleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Toprak Bilimi / ÇÜZF Ders Kitabı Toprağın Oluşumu ve Özellikleri / ÇÜZF Ders Kitabı The Nature and Properties of Soils Fundamentals of Soil Science
Notlar
https://www.toprak.org.tr/tr/# https://www.fao.org/soils-portal/en/ http://www.ipni.net/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprakların dünya yaşamı ve bitkisel üretim için önemini kavrar |
ÖÇ02 | Toprakları, onların oluşumunda rol oynayan süreçleri ve onların bileşenlerini tanır. |
ÖÇ03 | Bitki besin elementlerinin ve gübrelemenin bitkisel üretimdeki önemi hakkında temel bilgilere sahip olur. |
ÖÇ04 | Bitki besleme materyalleri ve kullanımları üzerine temel bilgiler edinir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toprak Biliminin Önemi ve Pedosfer Kavramı | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Toprak Oluşu I (Toprağın Oluştuğu Ana materyal) | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Toprak Oluşu II (Ayrışma ve Parçalanma Süreçleri, Bünye (Tekstür), Kil Mineralleri, Toprağın Organik Maddesi ve Toprak Canlıları) | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Toprak Oluşu III (Ayrışma ve Parçalanma Süreçleri, Bünye (Tekstür), Kil Mineralleri, Toprağın Organik Maddesi ve Toprak Canlıları) | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Toprak Özellikleri I (Katyonların adsorpsiyonu, Anyonların adsorpsiyonu, Toprak Asitliği, Redoks reaksiyonları, Koagülasyon ve Peptizasyon, Toprak Yapısı-strüktürü) | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Toprak Özellikleri II (Toprak Suyu, Toprak-Bitki-Su ilişkileri, Toprak Sıcaklığı, Toprak Rengi, Toprak Havası) | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Toprağın Oluşuna Etki Yapan Faktörler ve Toprak Olgunlaşma Olayları / Toprak Kullanımı (Arazi Değerlendirme ve Toprak Erozyonu) | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Bitki Beslemenin Önemi | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bitki Besin Elementlerinin Toprak-Bitki-Atmosfer Sisteminde Davranışları I | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bitki Besin Elementlerinin Toprak-Bitki-Atmosfer Sisteminde Davranışları II | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bitki Besin Elementlerinin Bitkilerdeki Görevleri | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bitkilerin Besleme Durumlarını ve Toprakların Verimlilik Seviyelerini Tanılamada Kullanılan Yöntemler | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Organik Gübreler ve Uygulama Yöntemleri | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Mineral ve Organomineral Gübreler ve Uygulama Yöntemleri | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |