Genel Bilgi
Kod | BKP223 |
Ad | Ölçme Bilgisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURÇAK KAPUR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BURÇAK KAPUR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin, ölçme bilgisinin temel prensiplerini kavramasını, basit ve gelişmiş ölçme aletleriyle (jalon, şeritmetre, prizma, planimetre, nivelman, GPS) yatay uzunlukları ölçmesini, arazilerin konum planlarını çıkarmasını, alanları hesaplamasını, yükseklikleri ölçmesini, kesit çıkarmasını ve topoğrafik haritaları yorumlamasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
A-Arazi ölçme teknikleri 1-Arazi ölçme gerekliliği a-Uzunluk ölçü sistemleri ve ölçekler b-Açı çeşitleri c-Koordinat sistemleri 2- Topoğrafik terimler 3- Arazi ölçme yöntemleri a-engelli arazide ölçme b-arazide dik inme, dik çıkma 4-Çelik şerit metre kullanımı ve ölçülere getirilecek düzeltmeler. 5-Eğik ölçülerin yataya dönüştürülmesi 6-Nivo kullanımı 7-Takeometre kullanımı 8-Şev kazığı çakma B-Nivelman işleri 1-Nivelman a-Tanımı ve işlem basamakları b-Mira okumaları 2-Nivelman karnesi düzenlenmesi a-Ölçülerin çizelgeye aktarılması b-Yükseklik farklarının hesabı c-Yönetmeliğe göre kontrol işlemleri d-Noktaların yüksekliklerinin hesabı 3-Optik aletlerle kot taşınması C-Elektronik arazi ölçme aletleri 1-GPS ölçme sistemi 2-GPS aletinin çalışma prensibi 3-GPS ölçülerini değerlendirilmesi 4- Ölçmede Aplikasyon C- Boy Kesit Çıkartmak 1-Eş yükseltili haritaların özellikleri 2- Eş yükseltili harita üzerinde doğru parçasının koordinatlarını belirlemek 3-Boy kesit hattının başlangıç ve bitiş noktalarının arazide aplikasyonu 4-Eş yükseltili haritadan, boy kesit ekseninin araziye aplikasyonu 5-Çelik şerit metre (ÇŞM) ile ölçüm 6-Nivo kullanımı 7-Yükseklik hesapları 8-Boy kesit çizimi D- En Kesit Çıkartmak 1-Arazide dik çıkma ve inme işlemleri 2-Eş yükseltili haritada, geçkiye dik en kesit eksenlerini belirlemek ve numaralandırmak 3-Eş yükseltili haritadan, en kesit ekseninin araziye aplikasyonu 4-Çelik şerit metre (ÇŞM) ile ölçüm 5-Nivo kullanımı 6-Yükseklik hesapları 8-En kesit çizimi 9-En kesit düzlemi üzerinde önemli noktaların kot ve mesafelerini belirlemek 10-En kesit ara noktalarının kot ve mesafelerini kullanarak en kesit çizmek. 11-En kesit üzerinde koordinat okuma 12-Cross yöntemi ile alan hesabı E-Plankote Ölçüleri 1-Plankote işlemleri a-Tanım b-Çeşitleri 2-Siyah kot 3-Kırmızı kot 4-Arazi hacim hesapları a-dolgu kesit hacim hesabı b-yarma kesit hacim hesabı c-karışık kesit hacim hesabı
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
ÖLÇME BİLGİSİ-I Atatürk Üniversitesi Yayınları No:832 Ziraat Fakültesi Yayınları No:327 Ders Kitapları Serisi No:75
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arazi ölçme araçlarının kurulum ve ayarı işlemleri ile ilgili bilgiye sahip olur. |
ÖÇ02 | Arazi parçalarının alanlarının hesaplaması bilgisine sahip olur. |
ÖÇ03 | Arazide yapılan ölçmelerden faydalanarak kazı dolgu ve hacim hesapları bilgisine sahip olur. |
ÖÇ04 | Elde edilen ölçme sonuçlarından yararlanarak arazi profil çıkartılmasını öğrenir. |
ÖÇ05 | Temel kazı hesaplarını ve maliyetini hesaplamayı öğrenir. |
ÖÇ06 | Verilen bir güzergahın uzunluğunu farklı aletlerle ölçebilmeyi öğrenir. |
ÖÇ07 | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim ve çağın sorunları hakkında bilgi öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ölçme Bilgisi tanım, kapsamı, tarihçesi | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Ölçme Bilgisinde kullanılan birimler ve ölçek | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Basit ölçme aletleri: Jalonlar ve jalonlarla yapılan işlemler | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
4 | Uzunluk ölçme araçları ve uzunlukların ölçülmesi. Ölçümlerin karşılaştırılması ve ölçmedeki hatalar, Dik inme ve çıkma araçları ve uygulamaları | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
5 | Alanların ölçülmesi. Çizilmiş planlar üzerinde alanların ölçülmesi. | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
6 | Yüksekliklerin ölçülmesi, Düşey mesafelerin ölçülmesi. Nivelman aletleri (Nivo)ve miraların kullanımı ve okumaları | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
7 | Nokta nivelmanı | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Profil nivelmanı ve çizimi | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
10 | Yüzey nivelmanı | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
11 | Eşyükselti eğrilerinin çizimi | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
12 | Kazı-dolgu hesaplaması | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
13 | Arazi Tesviyesi. | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
14 | Arazi uygulaması 1 | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
15 | Arazi uygulaması 2 | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |