Genel Bilgi
Kod | BKP202 |
Ad | Entomoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET RİFAT ULUSOY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET RİFAT ULUSOY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Asime Filiz ÇALIŞKAN KEÇE (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Zoolojinin bir dalı olan Entomolojide Böceklerin Anatomi, Fizyoloji, Ekoloji, Böceklerde üreme ve gelişme, Tarımsal mücadeleye karar verme ölçütleri ile böceklerle savaşım hakkında temel bilgileri öğretmek
Dersin İçeriği
Böceklerin sistematikteki yeri ve yakın hayvan grupları ile farklılıkları, Böceklerin dış yapısı, Böceklerin iç organlarının yapısı ve işleyişi, Böceklerde üreme ve gelişme, Böcekler ile savaşım ve önemli böcek takımlarının sınıflandırılması hakkında bilgiler
Dersin Ön Koşulu
Zooloji
Kaynaklar
Ulusoy, M.R., N., Uygun, H. Başpınar ve A.F. Çalışkan-Keçe, 2016. Sebze Zararlıları. Karahan Kitapevi, ISBN: 978-605-9374-16-3. II. Baskı; Öz Baran Ofset, Adana, 271 s.
Notlar
Kansu, İ.A., 2000. Genel Entomoloji. Ankara Üniversitesi yayınları, No:1176, 422 s., Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Böceklerin akraba sınıflardan ayıran özellikleri morfolojik olarak bilir |
ÖÇ02 | Böceklerin genel anatomisini bilir |
ÖÇ03 | Böceklerin fizyolojisi hakkında temel bilgileri bilir |
ÖÇ04 | Böceklerin üreme ve gelişmesini bilir |
ÖÇ05 | Böceklerle mücadeleye karar verme ölçütleri hakkında uygulamaya yönelik temel kavramları bilir |
ÖÇ06 | Böcekleri etkileyen ekolojik faktörleri bilir |
ÖÇ07 | Temel savaşım yöntemlerini bilir |
ÖÇ08 | Böcek takımları ile genel özelliklerini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Arthropoda şubesindeki sınıfların genel özellikleri ile birbirlerinden ayrımı, Hexapodaya genel giriş ve tarımdaki ekonomik önemi | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
2 | Böcek morfolojisi ve dış isketet | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
3 | Baş, Thorax, Abdomen ve uzantıları | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
4 | Böcek Anatomisi ve Fizyolojisi: Kas, Sindirim ve boşaltım sistemleri | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
5 | Dolaşım, solunum ve üreme sistemleri | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Sinir sistemi ve duygu organları | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
7 | Böceklerin üreme şekilleri | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | ARA SINAV | Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Böcek ekolojisi (Temel kavramlar) | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
11 | Tarımsal alanlarda zararlı olan Böcekler ile mücadelede bilinmesi gereken temel ölçütler ve Yasal Mücadele | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Böcekler ile Kültürel, Fiziksel ve Biyolojik mücadele (Temel Kavramlar) | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
13 | Kimyasal mücadele ve Entegre Mücadele Kavramı (IPM) | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
14 | Böceklerin takımlarının sınıflandırılması ve Genel Özellikleri | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
15 | Böcek takımlarındaki tarımsal açıdan önemli familyaların tanınması ve örnek zararlılar | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem başından itibaren anlatılan konuları içeren ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem başından itibaren anlatılan konuları içeren ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |