Genel Bilgi
Kod | BKP355 |
Ad | Epidemiyoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SİBEL UYGUR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUKADDES KAYIM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. SİBEL UYGUR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki korumada sorun yaratan hastalık etmenleri ve yabancı otların neden olduğu epidemilerin ortaya çıkış nedenleri, bunları etkileyen çevre faktörleri ve salgın nedenlerinin oluşmaması için alınması gereken önlemler dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
İnfekte edici salgın bitki hastalıklarının (fungus, bakteri, virüs, viroid v.b.) oluşumunda hastalık etmeni patojen populasyonları, çevre faktörleri ve konukçu populasyon ilişkileri anlatılacaktır. Epidemik hastalıklar için erken uyarı sistemlerinin temel prensiplerine değinilecektir. Epidemik hastalıkların oluşumunda infeksiyon döngülerinin zamana ve mekana göre durumları değerlendirilecektir. Hastalık ve ürün kaybı hesaplamaları, Agro-ekosistem kavramları ve hastalıkla ilişkileri değerlendirilecektir Yabancı ot türlerinin biyotik ve abiyotik faktörlere bağlı olarak zaman içerisinde populasyonlarında oluşturdukları değişiklikler, özgün ve dış kaynaklı yabancı ot türleri ve bunların agro-ekosisteme girişi, yayılışı ve oluşturdukları epidemiler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fundamentals of Weed Science Editor:Robert L. Zimdahl
Notlar
Fundamentals of Weed Science Editor:Robert L. Zimdahl
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yabancı ot epidemisini etkileyen faktörler nelerdir, öğrenirler. |
ÖÇ02 | Yabancı ot popülasyon dinamiği ve ekonomik zarar eşiğinin yabancı ot epidemiyolojisindeki önemini öğrenirler. |
ÖÇ03 | İstiIacı yabancı otların tanımını ve mücadelesini öğrenirler. |
ÖÇ04 | Türkiye ve dünyada sorun olan epidemik yabancı otları bilirler. |
ÖÇ05 | Bitki hastalıkları epidemiyolojisi kavramını ve neden olan faktörleri öğrenirler. |
ÖÇ06 | Epidemilerin gelişimini etkileyen faktörler nelerdir, öğrenirler. |
ÖÇ07 | Hastalık ve Ürün Kaybı Hesaplamaları ile erken uyarı tahmin sistemlerini öğrenirler. |
ÖÇ08 | Bitki hastalıkları ile mücadelede epidemiyolojinin önemi nedir, öğrenirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Epidemiyolojiye giriş | Önerilen ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yabancı ot epidemiyolojisi ve çalışma konuları | Önerilen ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yabancı ot epidemisini etkileyen faktörler | Önerilen ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yabancı ot popülasyon dinamiği ve ekonomik zarar eşiğinin yabancı ot epidemiyolojisindeki önemi | Önerilen ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İstiIacı (invasive) yabancı otlar | Önerilen ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | İstilacı yabancı otlarla mücadele kriter ve yöntemleri | Önerilen ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Türkiye ve dünyada sorun olan epidemik yabancı otlar | Önerilen ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Önerilen ders notu ve kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bitki hastalıkları epidemi kavramları ve epidemiyoloji | Önerilen ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Epidemilerin oluşumuna neden olan faktörler | Önerilen ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Epidemilerin gelişimini etkileyen çevre faktörleri | Önerilen ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Epidemi biçimleri ve bilgisayar programları | Önerilen ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hastalık ve Ürün Kaybı Hesaplamaları | Önerilen ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Salgın hastalıların önlenmesinde erken uyarı tahmin sistemleri | Önerilen ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Bitki hastalıkları ile mücadelede epidemiyolojinin önemi | Önerilen ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen ders notu ve kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen ders notu ve kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |