Genel Bilgi
Kod | BKP321 |
Ad | Biyoteknoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUKADDES KAYIM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUKADDES KAYIM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki biyoteknolojisi genel kavramlarını, doku kültürü, moleküler tanı yöntemleri, rekombinant DNA teknolojisi ve genetik mühendisliğinin bitki korumadaki önemi ve uygulama alanlarını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bitki Korumada biyoteknolojinin kullanım alanları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Doku Kültürü I ve II Ankara Üniversitesi, 2002, Gen Transferi Prensipleri 1992, Makaleler
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoteknolojinin tarihçesini ve uygulama alanlarını öğrenir |
ÖÇ02 | Bitki besi ortamlarının içeriğini ve nasıl hazırlandığını teorik ve uygulamalı öğrenir |
ÖÇ03 | Bitki doku kültürü metotlarını uygulamalı öğrenir |
ÖÇ04 | Bitkilere gen aktarım tekniklerini öğrenir |
ÖÇ05 | Transgenik bitkilerin analiz yöntemlerini, avantajları, dezavantajları, tarım ve çevreye olan yararları ve risklerini öğrenir |
ÖÇ06 | Protoplast kültürlerini ve somatik hibridizasyonunu öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyoteknolojinin tanımı, tarihçesi önemi, ve uygulama alanları | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Temel besi ortamlarının bileşimi, hazırlanması ve kullanımı | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
3 | Bitki hücre, doku, organ, anter ve embryo kültürleri | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
4 | Hastalıktan ari bitki üretimi ve mikro çoğaltım metodları | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
5 | In vitro somaklonal varyasyon ve uygulama alanları | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Protoplas kültürü, fuzyonu ile somatik hibridizasyon ve pratik kullanım alanları | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
7 | Genetik kaynaklarının korunması | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Biyotik hastalık etmenlerinin tanısında ve sınıflandırmasına moleküler tekniklerin kullanımı | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Genetik mühendisliği ve bitkilere gen aktarım teknolojileri | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Böcekler karşı dayanıklı transgenik bitkilerin üretimi | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Virüs ve diğer hastalık etmenlerine dayanıklı transgenik bitkilerin üretilmesi ve kullanımı | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Herbisitlere dayanıklı transgenik bitkiler ve tarım alanında potansiyel kullanımı | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Ödevlerin sunumu ve değerlendirilmesi | Sözlü sunu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Transgenik bitkilerin analizinde kullanılan metotlar | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Yıl Sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Yıl Sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |