Genel Bilgi
Kod | BKP331 |
Ad | Böcek ve Akarların Simptomolojik Tanısı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KAMİL KARUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. KAMİL KARUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. İsmail DÖKER (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Böcek ve akarların bir kısmı vegatasyon süresi boyunca zarar oluştursa da büyük çoğunluğu vegatasyon süresinin farklı dönemlerinde zararlı olmakta, oluşan zarar gözle görülebilir duruma geldiğinde ise ortamda organizma olmayabilmektedir. Bu durumda uygun ve doğru mücadele yöntemi seçilememektedir. Söz konusu olumsuzluklar tarımsal üretime zaman ve maliyet kaybı olarak yansımaktadır. Bu dersin amacı, böcek ve akarların oluşturduğu zarar şekillerinin, zararlı ortamda olsun veya olmasın, doğru bir şekilde tanımlanması ve tarımsal üretimde mücadele zamanı ile yöntemine doğru bir şekilde karar verme yetisinin kazandırmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında doğal ve tarımsal ekosistemlerde bitki zararlısı böcek ve akarların beslenmesinden kaynaklı konukçu bitkide oluşan simptomlardan yola çıkılarak tanımlanması ve bu zararların abiyotik hastalık etmenlerinden ayrılması konusunda temel bilgilerin verilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda böcek ve akarların ağız yapıları ile beslenme sonucunda konukçu bitkide oluşturduğu simptomlar arasındaki ilişki tüm detayları ile görsel ve somut materyallere bağlı olarak ele alınacaktır. Öncelikle simptomların abiyotik veya biyotik, biyotik ise hastalık ya da zarar etmeni olup olmadıkları konusunda temel değerlendirme kriterleri tartışılacaktır. Simptomun zarar etmeni (Gastropoda, Acari, Hexapoda) olarak değerlendirilmesi sonrasında ilgili organizmaların ortamda bulunduklarını kanıtlayıcı diğer unsurların varlığına ilişkin bulguların nasıl değerlendirileceği göz önüne alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
İnsects that feed on tress and shrubs
Notlar
İnsects that feed on tress and shrubs
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci bitkisel üretimlerde karşılaştığı böcek ve akar türlerinin tanısını yapmayı öğrenir. |
ÖÇ02 | Öğrenci bitkisel üretimlerde karşılaştığı böcek ve akarların beslenme şekillerini öğrenir |
ÖÇ03 | Öğrenci çeşitli bitkilerde karşılaştığı simptomların biyotik veya abiyotik nedenlerini öğrenir |
ÖÇ04 | Öğrenci çeşitli bitkilerde karşılaştığı simptomların genel olarak böcek veya akar türlerinden mi kaynaklandığının ayırımını yapabilir |
ÖÇ05 | Öğrenci çeşitli bitkilerde karşılaştığı simptomlara bağlı olarak olası zararlı türün tanısını yapmayı öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Acari takımı Tetranychidae familyasına bağlı türlerin bitkilerde oluşturduğu simptomlar I | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Acari takımı Tetranychidae familyasına bağlı türlerin bitkilerde oluşturduğu simptomlar II | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Acari takımı Eriophidae familyasına bağlı türlerin bitkilerde oluşturduğu simptomlar I | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Acari takımı Eriophidae familyasına bağlı türlerin bitkilerde oluşturduğu simptomlar II | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Insecta sınıfı Hemiptera takımı türlerinin bitkilerde oluşturduğu simptomlar | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Insecta sınıfı Orthoptera ve Thysanoptera takımı türlerinin bitkilerde oluşturduğu simptomlar | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Insecta sınıfı Coleoptera takımı türlerinin bitkilerde oluşturduğu simptomlar I | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Insecta sınıfı Coleoptera takımı türlerinin bitkilerde oluşturduğu simptomlar II | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Insecta sınıfı Lepidoptera takımı türlerinin bitkilerde oluşturduğu simptomlar I | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Insecta sınıfı Lepidoptera takımı türlerinin bitkilerde oluşturduğu simptomlar II | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Insecta sınıfı Hymenoptera takımı türlerinin bitkilerde oluşturduğu simptomlar | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Insecta sınıfı Diptera takımı türlerinin bitkilerde oluşturduğu simptomlar | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dersin genel değerlendirmesi ve kapanış | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |