Genel Bilgi
Kod | BKP308 |
Ad | Bitki Virüs ve Viroid Hastalıkları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAADETTİN BALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MUHARREM ARAP KAMBEROĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. SAADETTİN BALOĞLU (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. NÜKET ÖNELGE (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Tüm kültür bitkilerinde zararlı olan virüs ve viroid hastalıklarının tanıtılması, özelliklerinin, taşınma ve yayılma yollarının , epidemiyolojilerinin ve teşhis yöntemleri ile bu hastalıklara karşı alınacak önlemlerin öğretilmesi
Dersin İçeriği
Kültür bitkilerinde zararlı olan virüs ve viroid hastalıkları her yönü ile anlatılmaktadır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Power point sunuları, ders notları
Notlar
Literatürler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Meyve ağaçlarında virüs ve viroid hastalıklarının belirtileri, tanınması, epidemiyolojisi ve mücadele yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ02 | Sebzelerde virüs ve viroid hastalıklarının belirtileri, tanınması, epidemiyolojisi ve mücadele yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ03 | Endüstri bitkilerinde virüs ve viroid hastalıklarının belirtileri, tanınması, epidemiyolojisi ve mücadele yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ04 | Süs bitkilerinde virüs ve viroid hastalıklarının belirtileri, tanınması, epidemiyolojisi ve mücadele yöntemlerini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders programının açıklanması, virüs hastalıklarının önemi, tarihçesi, Türkiyede viroloji' nin ve virüs hastalıklarının durumu | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunuların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sert çekirdeklilerde zararlı virüsler | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunuları hazırlama ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yumuşak çekirdeklilerde zararlı virüsler | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunuları hazırlama ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sert kabuklu ve üzümsü meyvelerde zararlı virüsler | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunuları hazırlama ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Subtropik meyvelerde (İncir, zeytin, nar, hurma, turunçgil) zararlı virüsler | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunuları hazırlama ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Diğer ağaç ve çalılar ile süs bitkilerinde zararlı virüsler | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunuları hazırlama ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yazlık sebzelerde zararlı virüsler | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunuları hazırlama ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İşlenilen konuları kapsayacak şekilde hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kışlık sebzelerde zararlı virüsler | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunuları hazırlama ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Buğdaygiller ve Nişasta bitkilerinde zararlı virüsler | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunuları hazırlama ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Baklagiller ve yağlık bitkilerde zararlı virüsler | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunuları hazırlama ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Viroidler (Giriş, tarihçe ve önemleri) | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunuları hazırlama ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Viroidler (Genel özellikleri, taşınma ve yayılma yolları, tanı) | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunuları hazırlama ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Meyve ağaçlarında zararlı viroid hastalıkları | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunuları hazırlama ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Sebze ve Endüstri Bitkilerinde Zararlı Viroid Hastalıkları | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunuları hazırlama ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenilen konuları kapsayacak şekilde hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenilen konuları kapsayacak şekilde hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |