Genel Bilgi
Kod | BKP320 |
Ad | Bitki Koruma Ürünleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Asime Filiz ÇALIŞKAN KEÇE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. DAVUT SONER AKGÜL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Asime Filiz ÇALIŞKAN KEÇE (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin Bitki Koruma Ürünleri ile ilgili temel bilgileri, muhtemel riskleri, çevreyi, insan sağlığı ve hedef dışı organizmaları korumak için alınması gerekli önlemleri kavrayabilmelerini, bitkilerde sorun olan önemli zararlı organizmalara karşı Bitki Koruma Ürünlerinin özelliklerini dikkate alarak tavsiye edebilme ve uygulayabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
1. Genel Giriş, Tanıtım, Yapı, Sınıflandırma 2. Formülasyon, Ruhsatlandırma, Etiket, Reçete sistemi, Doz, Fitotoksisite 3. Karışabilirlik, Depolama ve Kullanım Sırasında Dikkat Edilmesi Gerekenler, Bitki Koruma Ürünlerinin İnsanlara ve Çevreye Zehirliliği 4. İnsektisitler, Genel Özellikleri ve Etki Mekanizmaları 5. Fungisitler, Genel Özellikleri ve Etki Mekanizmaları 6. Diğer Bitki Koruma Ürünleri (Akarisitler, Nematisitler, Mollussisitler, Rodentisitler) 7. Dezenfektanlar, Bitki Aktivatörleri ve Bitki Gelişim Düzenleyicileri vd.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Öncüer, C. & E. Durmuşoğlu, 2008, Tarımsal Zararlılarla Savaş Yöntemleri ve İlaçları. Genişletilmiş 6. baskı. A.D.Ü. Yayınları, No: 28. 472 s. - Toros, S., S. Maden ve S. Sözeri, 2001. Tarımsal Savaşım Yöntem ve İlaçları, Ankara Üniversitesi Yayınları No:1520, Ankara, 417 s. - Ware, G. W. & D. M. Whitacre, 2003. The Pesticide Book. Meisterpro Information Resources, Willoughby, OH, 488 pp. -Tosun, N.&E.Onan. 2014. Ruhsatlı Bitki koruma Ürünleri. 2014-2015. İstanbul. Hasad Yayıncılık. 280 s. -Anonymous, 2019. IRAC-FRAC-HRAC Etki Şekillerine Göre Bitki Koruma Ürünleri Rehberi. İstanbul. Harman Yayıncılık 504 s.
Notlar
Öncüer, C. & E. Durmuşoğlu, 2008, Tarımsal Zararlılarla Savaş Yöntemleri ve İlaçları. Genişletilmiş 6. baskı. A.D.Ü. Yayınları, No: 28. 472 s. - Toros, S., S. Maden ve S. Sözeri, 2001. Tarımsal Savaşım Yöntem ve İlaçları, Ankara Üniversitesi Yayınları No:1520, Ankara, 417 s. - Ware, G. W. & D. M. Whitacre, 2003. The Pesticide Book. Meisterpro Information Resources, Willoughby, OH, 488 pp. -Tosun, N.&E.Onan. 2014. Ruhsatlı Bitki koruma Ürünleri. 2014-2015. İstanbul. Hasad Yayıncılık. 280 s. -Anonymous, 2019. IRAC-FRAC-HRAC Etki Şekillerine Göre Bitki Koruma Ürünleri Rehberi. İstanbul. Harman Yayıncılık 504 s.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitki Koruma Ürünleriyle ilgili temel bilgileri kavrayabilme |
ÖÇ02 | Bitki Koruma Ürünlerinin insan ve çevre sağlığına etkilerini kavrayabilme |
ÖÇ03 | Bitki Koruma Ürünlerinin özelliklerini dikkate alarak önemli zararlılara karşı tavsiye edebilme, |
ÖÇ04 | Çevre, insan sağlığı ve hedef olmayan organizmaları koruyabilecek gerekli önlemleri alarak Bitki Koruma Ürünlerini önemli zararlılara karşı uygulayabilme, |
ÖÇ05 | Konuyla ilgili rapor ya da proje düzenleyebilme ve bunları değerlendirebilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 1 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki Koruma Ürünlerinin Tanıtımı ve Tarihçesi ile Dünyada ve Türkiyede Pestisit Kullanımı | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bitki Koruma Ürünlerinin Yapısı ve Sınıflandırılması | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Formülasyon, Ruhsatlandırma, Etiket, Reçete sistemi, Doz, Fitotoksisite | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bitki Koruma Ürünlerinin Zehirlilik Sınıfları, İnsanlara ve Çevreye Etkileri | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Karışabilirlik, Depolama ve Kullanım Sırasında Dikkat Edilmesi Gerekenler | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Etkili madde gruplarına göre insektisitler, genel özelikleri ve etki mekanizmaları-1 | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Etkili madde gruplarına göre insektisitler, genel özelikleri ve etki mekanizmaları | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Etkili madde gruplarına göre akarisitler, genel özelikleri ve etki mekanizmaları | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Etkili madde gruplarına göre diğer Bitki Koruma Ürünleri, genel özelikleri ve etki mekanizmaları | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Etkili madde gruplarına göre fungisitler genel özelikleri ve etki mekanizmaları-1 | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Etkili madde gruplarına göre fungisitler genel özelikleri ve etki mekanizmaları-2 | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Etkili madde gruplarına göre fungisitler genel özelikleri ve etki mekanizmaları-3 | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Dezenfektanlar ve etki mekanizmaları | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Bitki Aktivatörleri ve etki mekanizmaları, Bitki Gelişim Düzenleyiciler vd. | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları-1 | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |