BKP437 Sebze Zararlıları

4 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BKP437
Ad Sebze Zararlıları
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MEHMET RİFAT ULUSOY
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. MEHMET RİFAT ULUSOY (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Asime Filiz ÇALIŞKAN KEÇE (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sebze ve Süs bitkileri yetiştiriciliğinde önemli problemlerden biri de zararlılardan kaynaklan problemlerdir. Ürün kaybına neden olan etmenler karşı başarılı bir mücadele yapabilmek için bunların tanınmaları, yayılışları, ekolojik istekleri, biyolojileri, davranışları, bitkinin hangi organında ve nasıl bir zarar oluşturdukları, zararın ekonomik olma derecesi ve önemi ile zararı önlemede yapılması gereken temel mücadele yöntemleri üzerinde durulur. Zararlıların doğal düşmanlarının bilinmesinde zorunluluk vardır. Bu derste zararlılar bitki gruplarına göre bir düzen içerisinde sıralanmışlardır.

Dersin İçeriği

Çevre ve insan sağlığı açısından Organik ve Entegre tarımın ön plana çıktığı günümüz koşullarında sebzelerde (Domates, Biber, Patlıcan, Kabak, Kavun, Karpuz, Hıyar, Lahana, Karnabahar, Brokoli gibi kültür bitkilerinde) zarar oluşturan böcekler ile diğer hayvansal kökenli zararlılar ve bunların mücadeleleri Tüm Savaş ilkeleri doğrultusunda bu ders kapsamında anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Genel Entomoloji, Nematoloji, Akaroloji, Böcek Sistematiği, Böcek Ekolojisi ve Epidemiyolojisi, Tarımsal Mücadele

Kaynaklar

Ulusoy, M.R., N., Uygun, H. Başpınar ve A.F. Çalışkan-Keçe, 2016. Sebze Zararlıları. Karahan Kitapevi, ISBN: 978-605-9374-16-3. II. Baskı; Öz Baran Ofset, Adana, 271 s.

Notlar

Sebzelerde zarar yapan organizmalarla ilgili yayınlanmış makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur.
ÖÇ02 Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer.
ÖÇ03 Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma
ÖÇ04 avaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar.
ÖÇ05 Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma
ÖÇ06 Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi
ÖÇ07 Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma.
ÖÇ08 Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar.
ÖÇ09 Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır.
ÖÇ10 Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır
ÖÇ11 Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
ÖÇ12 Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur
ÖÇ13 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. 1
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. 4
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. 1
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sebze ve Süs bitkilerindeki Genel Zararlılardan Körfareler, fare ve sıçanlar, salyangoz ve sümüklüböcekler ile Kök-ur Nematodları Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sebze ve Süs bitkilerindeki Genel Zararlılardan Arachnoidealardan sebzelerde zararlı Akarlar, Insectadan Orthoptera, Danaburnu, Tripsler ve cicadellidler Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Sebze ve Süs bitkilerinde ki Genel Zararlılardan Beyazsinekler, Yaprakbitleri, Nezara viridula ile Melolontidae türleri Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Sebze ve Süs bitkilerinde ki Genel Zararlılardan Telkurtları, Toprak pireleri, Bozkurti Tırpan kurdu, Pamuk yaprakkurdu ve Galerisinekleri Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Yaprakları yenen sebzelerin zararlıları Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Kök ve yumrusu yenen sebzelerin zararlıları Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Meyvesi yenen sebzelerin zararlıları; Domates, biber, patlıcan, kabak ve hıyar zararlıları Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ders notundaki ilgili konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Meyvesi yenen sebzelerin zararlıları; Baklagil, bamya, enginar, kavun, karpuz ve çilek zararlıları Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Çiçek, tohum ve diğer organları yenen sebzelerin zararlıları Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 İştah açıcı ve salatası yapılan aromalı sebzelerin zararlıları Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Mantar zararlıları Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Kesme çiçek zararlıları Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Park ve Peyzaj bitkileri zararlıları; tek yıllık süs bitkileri zararlıları Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Park ve Peyzaj bitkileri zararlıları; çok yıllık süs bitkileri zararlıları Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 09:53