ZMS463 Tarım ve Çevre Kirliliği

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ZMS463
Ad Tarım ve Çevre Kirliliği
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İBRAHİM HALİL ELEKCİOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. İBRAHİM HALİL ELEKCİOĞLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Ece Börteçine KASAPOĞLU ULUDAMAR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Tarım-çevre etkileşimi, tarımsal üretim ve çevre kirliliği, kirlilik tipleri, tarımsal üretim faaliyetleri sonucu, su kirliliği, pestisit, hormon kirliliği ve zararı, gübre kirliliği ve zararı, tarımsal faaliyetlerde kullanılan plastik kirliliği, bitki artıklarının yakılması (anız), GDO ve çevreye etkisi, yoğun toprak işleme, erozyonun çevresel etkileri, tarımsal kirleticilerin su kaynaklarına etkileri, tarımsal kirleticilere alternative çevre dostu tarım teknikleri, çevre sorunlarında genel çözüm yolları anlatılacak.

Dersin İçeriği

Tarımın ve tarımda kullanılan kaynakların çevreyle olan ilişkisi ile bunların çevreye zararları konusu öğretilecek. Bu konularda çözüm yönünde fikir yürütebilmelerini ve karar verebilmeleri sağlanacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Öğretim üyesinin derlediği ders notu ve sunular.

Notlar

Tarım ve çevre kirliliği açık erişim kaynakları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tarımsal üretim-çevre sorunları ilişkileri
ÖÇ02 Çevre sorunu yaratan başlıca kirlilik kaynakları
ÖÇ03 Tarımda kullanılan pestisitler
ÖÇ04 Pestisitlerin çevreye dağılımı, çevrede yaratabileceği sorunlar ve riskleri
ÖÇ05 Pestisitlerin ülkemizde ve dünyadaki tarım alanlarında ve insan sağlığında meydana getirdiği zararlar
ÖÇ06 Pestisit kirliliğinin önlenmesi
ÖÇ07 Genetiği değiştirilmiş organizmaların tarımda kullanımı ve çevresel riskleri
ÖÇ08 Hava Kirliliği, gübreler ve çevre kirliliği (azot, fosfor vb. gübre kirliliği) ve tarım
ÖÇ09 Bitki artıklarının yakılması (anız) ve sıcaklık zararları
ÖÇ10 Tarımda mekanizasyonun toprağa ve çevreye etkileri
ÖÇ11 Küresel iklim değişiklikleri tarım ve çevreye etkileri
ÖÇ12 Çevre kirliliğinin bitki sağlığı ve gelişmesi açısından yarattığı sorunlar
ÖÇ13 Bitkisel üretimde, çevre kirlenmesine karşı alınabilcek önlemler
ÖÇ14 Çevre dostu tarım uygulamaları


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. 2
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. 1
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. 5
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. 1
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarımsal çevre kirliliğine giriş Ders notları, görsel sunular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Pestisit nedir, tarımda kullanılan pestisitler ve kullanım olanakları Ders notları, görsel sunular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Pestisitlerin çevreye dağılımı ve riskleri, Pestisitlerin ülkemizde ve dünyadaki tarım alanlarında ve insan sağlığında meydana getirdiği zararlar Ders notları, görsel sunular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Pestisit kirliliğinin önlenmesi Ders notları, görsel sunular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Hava Kirliliği ve tarım Ders notları, görsel sunular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Tarımda kullanılan übreler ve çevre kirliliği (azot, fosfor vb. gübre kirliliği) Ders notları, görsel sunular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Tarımda mekanizasyonun toprağa etkileri Ders notları, görsel sunular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Bitki Artıklarının Yakılması (Anız) ve Sıcaklık zararları Ders notları, görsel sunular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Toprak işleme ve Erozyonun çevresel etkileri Ders notları, görsel sunular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Bitkilerde hormon kullanımı ve insan sağlığına etkileri Ders notları, görsel sunular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Genetiği değiştirilmiş organizmaların (GDO) tarımda kullanımı ve çevresel riskleri Ders notları, görsel sunular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Küresel iklim değişiklikleri tarım ve çevreye etkileri Ders notları, görsel sunular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Çevre Dostu Tarım Teknikleri, İyi tarım uygulamaları Ders notları, görsel sunular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Sürdürülebilir tarım Ders notları, görsel sunular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 04:41