Genel Bilgi
Kod | BKP427 |
Ad | Biyolojik Mücadele Uygulamalarına Giriş |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET RİFAT ULUSOY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET RİFAT ULUSOY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Asime Filiz ÇALIŞKAN KEÇE (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin; hastalık ve zararlılarla biyolojik savaş yöntemlerinin ne olduğunu ve zararlılara karşı savaşta doğal düşmanları ne gibi yöntemlerle kullanabileceğini kavramasını, doğal düşmanları, özellikle biyolojik savaş etmenlerini tanıyabilmesini, bunları zararlıları baskı altında tutmada kullanabilmesini, hastalık etmenlerine karşı mikroorganizmalar arasındaki etkileşimlerin temel mekanizmalarını ekolojik ölçütler içerisinde gözlemleyebilmesini, hastalıklarla biyolojik savaşta başarı kazanmış mikroorganizmaların elde edilme yöntemlerini kavramasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Zararlılarla Biyolojik Savaş Biyolojik savaşın tanımı ve önemi Doğal denge, Ekonomik zarar eşiği ve biyolojik savaş ile ilişkileri Biyolojik savaş etmenleri ile ilgili deyimler Biyolojik savaş yöntemleri ve entegre zararlı yönetimindeki yeri Biyolojik savaş etmenlerinin tanıtılması - Predatörler - Parazitoit Böcekler - Entomopatojenler Hastalıklarla Biyolojik Savaş Biyolojik savaşımın tanımı, terimler, tarihçe ve ekolojik çevre Mikroorganizmalar arasındaki etkileşim mekanizmaları Rizosfer, Fillosfer gibi bitki çevresi ile ilişkili sistemlerde biyolojik savaşım Biyolojik savaş elemanlarının bulunması süreci Biyoformülasyonların elde edilmesi ve uygulama süreci Ticari kullanıma sunulmuş biyoformulasyon örnekleri
Dersin Ön Koşulu
Genel Entomooji
Kaynaklar
Öncüer, C., 1997. Tarımsal Zararlılarla Biyolojik Savaş (Temel Bilgiler), Adnan Menderes Üniversitesi Yayınları, No: 1, Aydın, 93 s. Debach, P., David R.,1991. Biological control by natural enemies.Cambridge University Press,Cambridge,New York,439 pp.
Notlar
DeBach, P.,1979. Biological Control by Natural Enemies. Cambridge University Press, 334 p.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyolojik savaş yönteminin ne olduğunu ve tarımsal savaş yöntemleri içerisindeki yerini kavrayabilme |
ÖÇ02 | Doğal düşmanlar, zararlılar, doğal denge, ekonomik zarar eşiği kavramları arasında ilişki kurabilme. |
ÖÇ03 | Biyolojik savaşımda hastalık etmenleri ve yararlı mikroorganizmaları ekolojik sistem içerisindeki davranışlarına göre değerlendirebilme |
ÖÇ04 | Doğal düşmanları ve özellikle biyolojik savaş etmenlerini tanıyabilme |
ÖÇ05 | Biyolojik savaşımda mikroorganizmalar arasındaki antagonistik etkileşim mekanizmalarını kavrayabilme |
ÖÇ06 | Biyolojik savaş yöntemlerini ve ticari boyuttaki uygulamaları kavrayarak uygulayabilme |
ÖÇ07 | Uygun yöntem ve teknikler kullanarak zararlılar ve hastalıkların baskı altına alınması için çözüm, öneri bulabilme ve rapor düzenleyebilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 1 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ekosistem, Agroekesistem, Doğal denge, Ekonomik zarar eşiği ve seviyesi kavramları Biyolojik savaşın tanımı ve entegre zararlı yönetimindeki yeri ve önemi Biyolojik savaşta başlangıç süreci ve risk Biyolojik savaşın avantaj ve dezavantajları | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Parazit, parazitoit, predatör vb. gibi biyolojik savaş etmenleri ile ilgili tanımlar | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Biyolojik savaş etmenlerinin başarısını etkileyen faktörler Biyolojik savaş yöntemleri | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Predatörler ve avlarının tür düzeyinde tanıtılması | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Parazitoitler ve konukçularının tür düzeyinde tanıtılması | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Böceklerde hastalığa neden olan etmenler ve etki mekanizmaları | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Türkiyede zararlılara karşı ruhsatlı biyolojik savaş etmenleri | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Konu ile ilgili kaynaklardan bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Biyolojik savaşım genel tanıtım, temel kavramlar | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Mikroorganizmalar arası etkileşimde ekolojik çevre ilişkileri ve temel mekanizmalardan rekabetin ve hiperparazitliğin önemi | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Etkileşim mekanizmalarından antibiyosis, fungistasis,dayanıklılığın uyarılması ve kazanılmış dayanıklılık kavramları ve örnekler, Kök ve yeşil aksamda biyolojik savaşımda başarılı olmuş konukçu-patojen-antagonist örnekleri | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Biyolojik savaş elemanının elde edilmesi ve kullanılması süreci | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Biyoformulasyonlarının elde edilmesi ve uygulanması Süreci | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ticari kullanıma sunulmuş Biyoformulasyon Örnekleri | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Ödev Sunumu ve Değerlendirilmesi | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili kaynaklardan bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili kaynaklardan bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |